Chińska prasa twierdzi, że firma Covec, która miała wybudować w Polsce dwa odcinki autostrady A2, spotkała się z niemiłym przyjęciem w naszym kraju. Artykuł na ten temat opublikował anglojęzyczny dziennik _ China Daily _.
Gazeta przedrukowała fragmenty poświęconego temu tematowi artykułu chińskiego dziennika _ Renmin Ribao _, który jest uważany za tubę rządu chińskiego. - _ Mimo wszelkich starań strony chińskiej, polska strona jakby celowo przeszkadzała w pracach, a nawet starała się uciekać do środków dyplomatycznych, by problem upolitycznić _ - twierdzi autor artykułu zatytułowanego _ Chińska firma spotkała się z niemiłym przyjęciem w Polsce _.
Chińskie konsorcjum miało wybudować dwa odcinki - czyli tzw. odcinki A i C - o łącznej długości około 50 km. Wartość kontraktu opiewała na około 1,3 mld zł.
Zdaniem autora, prace nad 49-kilometrowym odcinkiem A2 trwały nieprzerwanie _ mimo wszelkich trudności i oszczerstw w lokalnych mediach _.
- _ Jednak z uwagi na fakt, że polska strona znacznie podniosła standardy wykonania oraz ze względu na wzrost cen materiałów budowlanych i nieprzewidziane czynniki geologiczne całkowity koszt projektu wzrósł niebotycznie. Chińska firma miałaby wobec tego dołożyć do projektu 393,34 mln dolarów _ - pisze autor, powołując się na związanych z projektem przedstawicieli firmy China Railway Engineering Group, której podlega Covec.
Jak zapewnia cytowany przez _ Renmin Ribao _ badacz z Instytutu Nauki i Badań Technologicznych przy Ministerstwie Przemysłu i Technologii Informatycznych Chin, przedstawiany tylko z nazwiska Fenghe - oferta chińskiej firmy była zgodna z prawem, a cena adekwatna, zaś zarzuty ze strony UE złośliwe i bezpodstawne.
Autor na podstawie rozmów z _ analitykami _ zauważa, że niepowodzenie projektu leży po obydwu stronach: _ Chińczycy nie posiadali wystarczających informacji na temat rynku europejskiego oraz należytego zrozumienia projektu podczas przetargu, ale polska strona jest winna opóźnień w płatnościach oraz stałych zmian w kontrakcie, co doprowadziło do ogromnego wzrostu kosztów całego projektu _.
W artykule można również przeczytać, że chińska firma spotykała się z _ niedorzecznymi komentarzami w europejskiej prasie, jakoby zaoferowała śmiesznie niską cenę _. Jak pisze _ Renmin Ribao _, powołując się na źródła w spółce, firma zdecydowała się porzucić projekt i domaga się odszkodowania od polskiej strony na drodze sądowej.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/15/t142863.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/pekin;nie;kiwnie;palcem;w;sprawie;covec,182,0,852662.html) | Pekin nie kiwnie palcem w sprawie COVEC Chińskie władze traktują ją wyłącznie w kategorii problemów jednej z wielu firm i wbrew oczekiwaniom strony polskiej - nie zamierzają interweniować. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/98/t141154.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/covec;zaskoczone;wyrzuceniem;z;a2,62,0,850494.html) | COVEC zaskoczone wyrzuceniem z A2 Chińskie konsorcjum chce dokończyć budowę. GDDKiA uważa jego deklaracje za mało konkretne. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/112/t80240.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/covec;nie;dokonczy;budowy;a2;gddkia;bedzie;domagac;sie;741;mln;zl,173,0,850349.html) | COVEC nie dokończy budowy A2. GDDKiA będzie domagać się 741 mln zł Konsorcjum żądało zwiększenia wartości kontraktu w zamian za kontynuowanie inwestycji. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/50/t46898.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/tusk;roboty;na;a2;rusza;z;koncem;lipca,215,0,850135.html) | Tusk: Roboty na A2 ruszą z końcem lipca Poszukiwany jest wykonawca, który za _ rozsądne pieniądze _ dokończy budowę autostrady. |