Od piątku przez tydzień zamknięta będzie jezdnia Katowice - Wrocław na autostradzie A4 w rejonie budowanego węzła "Sośnica" w Gliwicach. Ruch będzie się odbywał jezdnią w stronę Katowic po jednym pasie w każdym kierunku - podała w czwartek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
To nie pierwsze utrudnienia na tym fragmencie autostrady. Wcześniej zamknięto jezdnię prowadzącą z Wrocławia do Katowic, ruch na autostradzie był też wielokrotnie chwilowo wstrzymywany z powodu prowadzonych prac.
Nitka autostrady w kierunku Wrocławia będzie zamknięta do 2 października. Według rzeczniczki katowickiego oddziału GDDKiA Doroty Marzyńskiej, będzie to najbardziej trudny okres dla kierowców. Po wykonaniu prac związanych z budową jednego z wiaduktów, ograniczenia będą obowiązywały nadal, ale nie będzie już zwężeń do jednego pasa.
Utrudnienia w pobliżu węzła "Sośnica" nie są jedynymi, jakie napotykają kierowcy na śląskim odcinku A4. Jak informuje GDDKiA, do 30 listopada na wysokości Rudy Śląskiej zamknięty pozostanie trzykilometrowy odcinek jezdni A4 w kierunku Wrocławia. Między węzłami "Wirek" i "Batory" ruch od 21 września odbywa się drugą jezdnią z zachowaniem dwóch pasów ruchu w każdym kierunku.
Według Marzyńskiej autostradą w rejonie węzła "Sośnica" w ciągu doby przejeżdża co najmniej 30 tys. samochodów. Utrudnienia na autostradzie A4 między Chorzowem a Rudą Śląską oraz w rejonie węzła "Sośnica" w Gliwicach zakończą się w listopadzie.
Projekt przebudowy węzła "Sośnica" przygotowało konsorcjum firm Mosty Katowice oraz Krakowskie Biuro Projektów Dróg i Mostów Transprojekt. Kontrakt obejmuje budowę 16 obiektów inżynierskich. Na węźle wybudowanych zostanie 17 łącznic, pięć dróg dojazdowych, 15 dróg serwisowych, sześć jezdni tzw. zbierająco-rozprowadzających. Ich łączna długość to 33 km.
Trasy w obrębie skrzyżowania będą poprowadzone na trzech poziomach. Przy projektowaniu najtrudniejsze było takie skomunikowanie wszystkich tras, by zapewnić kierowcom możliwość zjazdu w różnych kierunkach.
Prace w okolicach węzła "Sośnica" trwają od blisko roku i mają zakończyć w listopadzie. Jezdnia jest tam zwężona, obowiązuje ograniczenie prędkości. Zamknięte dla ruchu są wjazdy i zjazdy z węzła, m.in. w prowadzącą do centrum Gliwic ulicę Pszczyńską, która również jest w przebudowie. Kierowcy korzystają z uciążliwych objazdów.
Po przebudowie węzeł "Sośnica" będzie największym węzłem autostradowym w kraju. Przetną się tam dwie autostrady - istniejąca A4 oraz będąca na Śląsku w trakcie budowy A1, a także droga krajowa nr 44.
Rozbudowywany za 853 mln zł węzeł oraz 15,5-kilometrowy odcinek A1 z Sośnicy do Bełku (za 915 mln zł) mają być gotowe w końcu tego roku, a odcinki A1 Świerklany - Gorzyczki (18,3 km za blisko 1,2 mld zł) oraz Bełk - Świerklany (14,1 km za ponad 1,1 mld zł), a także odcinek Sośnica - Zabrze Maciejów w 2010 r. Odcinki od Maciejowa do lotniska w Pyrzowicach - do końca 2011 r.(PAP)
toe/ mtb/ kon/ drag/ jbr/