Jeronimo Martins Dystrybucja uruchomi do końca roku 150 nowych sklepów sieci Biedronka i dwa regionalne centra dystrybucyjne - zapowiedział w czwartek dyrektor generalny JMD Pedro da Silva. W I półroczu uruchomiono 67 nowych sklepów, 47 zmodernizowano.
Do 2012 r. w Polsce ma być 2 tys. sklepów, obecnie jest ich 1536 w prawie 600 miejscowościach. W całym 2010 r. ma zostać otwartych 150 sklepów, w I półroczu powstało 67 nowych, co powiększyło powierzchnię handlową sieci Biedronka o 10,8 proc. W I półroczu zmodernizowano 47 sklepów. Na inwestycje w nowe sklepy i remont istniejących zostanie wydane 122,4 mln euro - dwie trzecie wszystkich inwestycji Grupy.
Do końca roku mają powstać dwa nowe regionalne centra dystrybucyjne - w Koszalinie i pod Opolem. Obecnie jest ich osiem.
Firma zatrudnia obecnie w Polsce 27 tys. pracowników, do końca 2012 r. chce ich mieć 30 tys.
W I półroczu 2010 r. sprzedaż wzrosła do 8,88 mld zł w przy 7,52 mld zł w pierwszym półroczu 2009 r. Wzrost sprzedaży wyniósł 18,1 proc. licząc w złotych, a w przeliczeniu na euro - dzięki różnicom kursowym - o 32 proc. - podał dyrektor ds. relacji zewnętrznych JMD Alfred Kubczak. Na taką zmianę miał wpływ w 60 proc. wzrost koszyka sprzedaży a w 40 proc. wzrost liczby klientów - ocenił da Silva.
Dodał, że jeśli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, podobne wyniki powinny być w II półroczu. W I półroczu wpływ na wyniki miały ciężka zima i powódź. Portugalczyk powiedział, że dla firmy najtrudniejsze w tym półroczu było utrzymanie inwestycji, pomimo kryzysu. "Teraz jesteśmy lepiej przygotowani na nowe wyzwania" - ocenił.
Od niedawna da Silva jest dyrektorem operacyjnym całej grupy Jeronimo Martins. Poinformował, że wzrost sprzedaży całej Grupy wyniósł w pierwszym półroczu 662,7 mln euro, czyli o 19,6 proc. (licząc w euro). Sprzedaż wyniosła 4 mld 43 mln euro. W porównaniu z ubiegłym rokiem zmieniły się proporcje przychodów grupy. Obecnie na Polskę przypada większa część 54,9 proc. przychodów, a reszta na część portugalską, w 2009 r. proporcje były odwrotne - poniżej 50 proc. przychodów przypadało na Polskę.
Do Biedronki przyszło w 2009 r. 720 mln klientów - wynika z danych JMD. Produkty do sklepów dostarcza ok. 500 partnerów handlowych, a 95 proc. produktów zostało wyprodukowanych w Polsce. 95 proc. Polaków rozpoznaje markę Biedronka - podał Kubczak. Zaznaczył, że JMD angażuje się w działalność społeczną, m.in. 14 festiwali rodzinnych prowadzonych wspólnie z Caritas Polska, podczas których rozdano dzieciom ponad 80 tys. paczek - poinformował. Firma wspiera program budowy sztucznego serca dla dzieci.
Od lipca 2010 do połowy 2014 r. Biedronka jest oficjalnym sponsorem reprezentacji Polski w piłce nożnej. Da Silva przypomniał, że w tym okresie reprezentacja wystąpi w Euro 2012. "Liczymy, że będziemy też kibicować polskim piłkarzom na mistrzostwach świata w 2014 r. w Brazylii" - zaznaczył.(PAP)
ago/ bos/ dym/