Pięć dzieł z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu wystawionych zostało w piątek w Groeningemuseum w Brugii (Belgia). Celem ekspozycji jest ukazanie wpływu, jaki mieli flamandzcy malarze XV w. na sztukę środkowej Europy.
Wystawę zatytułowaną "Od Van Eycka do Duerera. Artystyczna wymiana pomiędzy Niderlandami a Europą Środkową"("Van Eyck to Duerer. Artistic exchanges between the Low Countries and Central Europe") zorganizowało muzeum z Brugii. Wystawę można oglądać do końca stycznia 2011 r.
Jak poinformowała PAP w piątek Anna Kowalów, rzeczniczka prasowa Muzeum Narodowego we Wrocławiu twórczość Jana van Eycka i innych malarzy szybko rozprzestrzeniła się i miała wpływ na wielu artystów, także Albrechta Duerera.
Wystawa pokazuje pierwszorzędne prace tych dwóch wybitych twórców oraz kilkunastu im współczesnych - wypożyczone z najlepszych kolekcji europejskich i amerykańskich" - mówiła Kowalów.
Dodała, że wrocławskie muzeum wypożyczyło na tę wystawę: obraz "Veraikon" z ok. 1450 r., przypisywany Wilhelmowi Kalteysenowi z Akwizgranu, znanemu jak Mistrz Wrocławskiego Poliptyku Św. Barbary (obraz pochodzący z kościoła NMP w Legnicy); obraz "Veraikon" z ok. 1450 r. uznawany za dzieło Kalteysena (z kościoła św. Barbary we Wrocławiu); obraz "Madonna w komnacie" z ok. 1450 r., dzieło malarza z pracowni Kalteysena; obraz "Pokuta św. Hieronima" z ok. 1500 r., uważany za dzieło niderlandzkiego lub nadreńskiego naśladowcy Alberta Boutsa; obustronnie malowane skrzydło pochodzące z katedry wrocławskiej pentaptyku "Pięciu Boleści Marii" stworzonego w pracowni mistrza południowoniemieckiego w ok. 1507 r., z przedstawieniami "Dwunastoletni Jezus w świątyni", "Obrzezanie" na awersie oraz "Święty Jan Chrzciciel" i "Święty Hieronim" na rewersie.
Z depozytów prezentowanych w galerii stałej "Sztuka śląska XIV-XVI w." w Brugii pokazana zostanie kwatera skrzydła ołtarzowego z poliptyku strzegomskiego z przedstawieniami "Koronowania cierniem" na awersie i "Zaśnięcia Marii" na rewersie.
Ekspozycji towarzyszy bogato ilustrowany katalog naukowy omawiający problematykę relacji artystycznych między Niderlandami a Europą Środkową. Noty katalogowe dzieł ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu napisała Bożena Guldan-Klamecka, kurator Galerii Sztuki XII-XV w. (PAP)
umw/ abe/