Jeśli w przedświątecznej gorączce zakupów kupimy wadliwy albo niespełniający oczekiwań towar, mamy dwa sposoby reklamacji: skorzystanie z gwarancji lub powołanie się na niezgodność towaru z umową - przypomina Europejskie Centrum Konsumenckie.
Zgodnie z prawem obowiązującym w całej Unii Europejskiej to sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową przez dwa lata od dnia dostawy produktu. Dostarczony towar jest niezgodny z umową, gdy jest wadliwy, nie odpowiada opisowi czy jest niezgodny z zapewnieniami sprzedawcy lub producenta w reklamie lub etykiecie. W ciągu dwóch lat od otrzymania takiego produktu można domagać się od sprzedawcy bezpłatnej naprawy albo wymiany artykułu na nowy, pozbawiony wad.
W niektórych krajach unijnych, np. w Polsce, przepisy wymagają, by konsument zgłosił wadliwość produktu najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy od zauważenia defektów - przypomina ECK.
"Jeśli np. kupiliśmy za pośrednictwem internetu bezprzewodową golarkę elektryczną, a kurier dostarczy nam ją w wersji z kablem, to mamy prawo reklamować towar u sprzedawcy w oparciu o jego niezgodność z umową" - wyjaśnia Elżbieta Seredyńska, prawnik z ECK. Z kolei prawo do reklamacji niezgodności towaru z umową, a także prawo do skorzystania z gwarancji przysługuje nam, gdy ta sama golarka dotarła w zamówionej wersji, ale w krótkim czasie przestała działać - tłumaczą eksperci ECK.
Centrum zwraca uwagę, że jeśli niezgodność towaru z umową ujawni się w ciągu sześciu miesięcy od zakupu, wówczas zakłada się, że wada istniała od początku.
Zwrotu pieniędzy za wadliwy towar można domagać się od sprzedawcy, gdy w odpowiednim czasie nie uda się naprawić lub wymienić artykułu, a także gdy wady okazały się poważne. Od gwaranta - najczęściej jest to producent lub importer - możemy domagać się z zasady bezpłatnej naprawy lub wymiany produktu.
Zawsze warto dokładnie dowiedzieć się, gdzie znajduje się serwis gwarancyjny. Gwarancja, która jest dobrowolnym oświadczeniem woli gwaranta, może zostać przyznana na rok, dwa czy nawet 30 lat - przypomina ECK.
Według ekspertów z Europejskiego Centrum Konsumenckiego zakres praw wynikających z gwarancji i niezgodności towaru z umową może w praktyce dawać podobne możliwości.
Pierwszą z tych dróg warto wybrać, gdy towar kupiliśmy za granicą, a w kraju możemy skorzystać z naprawy w autoryzowanym serwisie, albo gdy okres gwarancji jest dłuższy niż dwa lata. Z tej możliwości warto skorzystać również wtedy, gdy wadliwy produkt jest zaawansowany technicznie i wymaga obsługi wyspecjalizowanego serwisu.
Z kolei niezgodność towaru z umową powinniśmy wybrać np. w przypadku, gdy chcemy uzyskać zwrot pieniędzy (czyli odstąpić od umowy)
, gdy prawa określone w karcie gwarancyjnej są ograniczone albo termin obowiązywania gwarancji jest krótszy niż dwa lata.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie www.konsument.gov.pl. (PAP)
ksaj/ bba/