Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych (WUŻ) w Gdyni nie zostanie na razie sprywatyzowane. Związki zawodowe działające w spółce i potencjalny inwestor, holenderska spółka Fairplay BV, nie podpisały porozumienia ws. pakietu gwarancji pracowniczych.
We wtorek po południu minął termin zakończenia negocjacji.
Właścicielem WUŻ, czyli spółki holowniczej działającej w porcie, jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA (ZMPG). Przedsiębiorstwo zatrudnia ok. 230 osób.
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. Janusz Jarosiński powiedział PAP, że "rozbieżności pomiędzy stronami były tak duże, że związkowcom i inwestorowi w czasie trwających dwa miesiące negocjacji nie udało się dojść do porozumienia".
Przewodniczący komisji międzyzakładowej NSZZ Solidarność Portu Gdynia Kazimierz Waldowski powiedział PAP, że rozbieżności dotyczyły m.in. okresu gwarancji zatrudnienia. "Związkowcy domagali się najpierw 15 lat, ale w czasie rozmów obniżyli ten okres do 7,5 roku, natomiast inwestor na początku negocjacji proponował 2 lata, a potem podwyższył okres gwarancji zatrudnienia do 2,5 roku" - wyjaśnił. "Taka propozycja rozwścieczyła załogę, bo to był najgorszy okres gwarancji zaproponowany w prywatyzowanych dotychczas portowych spółkach" - dodał.
Działacz poinformował, że "inwestor nie zgodził się także na zabezpieczenie minimalnej podwyżki płac w czasie obowiązywania pakietu socjalnego". Dodał, że "rozbieżności dotyczyły także zachowania zakładowego układu pracy i wysokości odszkodowania za zerwanie przez pracodawcę umowy o pracę w czasie obowiązywania pakietu".
Waldowski podkreślił, że "związki zawodowe nie są przeciwko temu inwestorowi, ale chciały podpisać pakiet zabezpieczający pracowników spółki". Poinformował, że w przeprowadzonym w WUŻ referendum za pakietem przedstawionym przez inwestora opowiedziała się tylko jedna osoba spośród 151 biorących udział w głosowaniu.
Prezes ZMPG powiedział PAP, że "teraz zarząd musi zdecydować, czy będzie negocjował pakiet gwarancji z inwestorem". Jak wyjaśnił, "jeśli zarząd uzna, że pakiet jest do przyjęcia, to może go przyjąć i zgłosić wniosek do rady nadzorczej o sprzedaż spółki, a jeżeli uzna, że pakiet nie zabezpiecza gwarancji pracowniczych, to spółka nie będzie sprzedana". Dodał, że "nie wiadomo, kiedy ta sprawa się zakończy". Nie wyklucza, że pierwsze spotkanie zarządu i inwestora może się odbyć w przyszłym tygodniu.
Wartość księgowa spółki wynosi ponad 31 mln zł. Oferta holenderskiej spółki została wybrana spośród dwóch złożonych ofert; wybrany został inwestor proponujący wyższą cenę.
Jarosiński przypomniał, że od 1993 r. ZMPG już trzykrotnie próbował sprywatyzować spółkę. W kwietniu kilkudziesięciu pracowników WUŻ protestowało przeciwko prywatyzacji przed siedzibą ZMPG.
WUŻ świadczy głównie usługi holownicze i cumownicze oraz usługi związane z utrzymaniem bezpieczeństwa żeglugi w Porcie Gdynia. Od maja 1996 r. jest samodzielnym podmiotem gospodarczym funkcjonującym jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której 100-proc. właścicielem jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia.
Holenderska spółka Fairplay BV należy do międzynarodowej grupy Fairplay Towage. Jest to jeden z największych operatorów floty holowników. Pracuje w Rotterdamie, Hamburgu, w rejonie Kanału Kilońskiego, we wszystkich portach wschodnich Niemiec (Wismar, Rostok, Stralsund itd.). W Polsce jest właścicielem dwóch spółek: Project Żeglugi w Szczecinie i Port-Holu w Świnoujściu. (PAP)
bls/ je/ gma/