Ponad 20 minut krócej niż dotąd zajmuje podróż koleją między Warszawą a Krakowem i Katowicami. W nowym, obowiązującym od niedzieli rozkładzie jazdy, pociągi intercity, ekspresowe i Tanich Linii Kolejowych pokonują te trasy w około 2,5 godziny. Najszybszy z nich jedzie 2 godziny i 22 minuty.
"Zaczynamy przełamywać negatywne trendy, usprawniając i przyspieszając bieg pociągów na kluczowych dla kraju relacjach. Dwiema pierwszymi, co do których możemy powiedzieć, że mamy sukces, są połączenia z Warszawy do Katowic i do Krakowa" - powiedział w poniedziałek prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Zbigniew Szafrański.
Przedstawiciele kierownictwa kolei i resortu infrastruktury przyjechali w poniedziałek z Warszawy do Katowic międzynarodowym pociągiem "Sobieski" do Pragi w 2 godziny i 22 minuty. Podkreślali, że pociąg przyjechał punktualnie, a jego trasa skalkulowana jest tak, że ma nawet "rezerwę czasową".
Prezes zapowiedział, że latem przyszłego roku, kiedy na niektórych odcinkach tras z Warszawy do Katowic i Krakowa wznowione zostaną pozostałe jeszcze do wykonania prace, czasowo pociągi znów mogą jeździć nieco dłużej. Zapewnił jednak, że czas przejazdu nie wydłuży się wówczas więcej niż o 10-15 minut, zamiast 40-50 minut, jak bywało w przeszłości.
W ostatnich latach na modernizację infrastruktury trasy z Warszawy do Krakowa wydano ponad 190 mln zł, m.in. wyremontowano ponad 20 obiektów inżynieryjnych, tyle samo przejazdów i rozjazdów, a także ok. 80 km torów. Dzięki temu prędkość pociągów, wynosząca na niektórych odcinkach poza Centralną Magistralą Kolejową od 50 do 80 km na godzinę, zwiększono do 110 km na godzinę.
Na trasie do Katowic (głównie między Zawierciem, gdzie kończy się Centralna Magistrala Kolejowa, a Katowicami) w ostatnich trzech latach inwestowano rocznie po ok. 17 mln zł, ponadto ok. 72 mln zł kosztowała modernizacja linii od Zawiercia po Zwardoń.
Na obydwu trasach pozostały jeszcze do wykonania prace, które mają zakończyć się w ciągu najbliższych dwóch, maksymalnie trzech lat. W przyszłym roku na odcinku Tunel - Kraków Główny (obecnie pociąg zwalnia tam nawet do 40 km na godzinę) planowane są prace za ponad 30 mln zł. Roboty będą kontynuowane także między Katowicami a Dąbrową Górniczą.
"Za około dwa lata, po zakończeniu wszystkich robót, zakładamy dalsze skrócenie podróży z Warszawy do Krakowa i Katowic do ok. 2 godzin 20 minut. Zamierzamy krok po kroku skracać czasy przejazdu, nie tylko na tych trasach. To będzie bardzo długa i powolna droga, ale ważne, że ją zaczęliśmy" - uważa Szafrański.
Jego zdaniem, na doprowadzenie polskiej infrastruktury kolejowej do średniego europejskiego poziomu potrzeba co najmniej 15 lat.
Wiceminister infrastruktury, Juliusz Engelhardt przypomniał, że w najbliższych latach na modernizację infrastruktury kolejowej przeznaczone będą olbrzymie, choć - jak mówił - i tak małe w stosunku do potrzeb środki unijne.
Do 2015 r. środki bezpośrednio z UE na ten cel to ok. 4,8 mld euro, a łączne nakłady to 7,1 mld euro, czyli ok. 30 mld zł. Dodatkowe środki to ok. 400 mln euro na nowy tabor, a także pieniądze z Regionalnych Programów Operacyjnych na projekty infrastrukturalne na tzw. liniach miejscowego znaczenia.
W planach jest m.in. podniesienie prędkości Centralnej Magistrali Kolejowej ze 160 do 200 km na godzinę, przy zachowaniu dotychczasowego systemu zasilania prądem stałym. Oznacza to nie tylko przebudowę niektórych wiaduktów (część już wykonano), ale także np. wprowadzenie elektronicznego systemu kontrolującego pracę maszynisty, zamiast wyłącznie systemu semaforów.
Dalsza modernizacja CMK będzie prowadzona także z myślą o tym, by w latach 2014-2020 mogła ona stać się częścią systemu kolei dużych prędkości (300 km na godzinę), obejmującego trasy z Warszawy do Łodzi oraz w kierunku Wrocławia i Poznania.
Jak mówił prezes Szafrański, włączenie CMK do systemu kolei dużych prędkości będzie oznaczało stworzenie swoistego "szkieletu" szybkiej kolei między Warszawą, Wrocławiem, Krakowem, Katowicami, Poznaniem i Łodzią. Uzupełnieniem będą połączenia liniami konwencjonalnymi w kierunku Białegostoku, Szczecina, Jeleniej Góry, Rzeszowa, Przemyśla.
Jak informowano wcześniej, kolej dużych prędkości poprowadzi z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Trasa ma mieć 450 km. Kolejne 50 km ma liczyć łącznik do linii kolejowej Warszawa - Kraków. Według planów PKP Polskie Linie Kolejowe, budowa ma potrwać do 2014 do 2020 r. (PAP)
mab/ bos/ mow/