600 mln złotych to szacunkowy koszt budowy południowego 27-kilometrowego odcinka obwodnicy Olsztyna, wyprowadzającej ruch tranzytowy z miasta i kierującej go w stronę Wielkich Jezior Mazurskich. Budowa rozpocznie się w 2011 roku a zakończy w 2013 roku.
W czwartek olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zaprezentował gotową koncepcję południowego przebiegu trasy. Z projektem 2 listopada mają zapoznać się mieszkańcy Olsztyna i podolsztyńskich miejscowości na spotkaniu w urzędzie miasta w Olsztynie.
Południowa obwodnica Olsztyna w ciągu drogi krajowej nr 16 obejmuje budowę drogi biegnącej po nowym śladzie od okolic Kudyp (na zachód od Olsztyna) do okolic Wójtowa (na wschód od Olsztyna). Inwestycja współfinansowana jest ze środków programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Droga będzie przebiegać przez tereny gminy Olsztyn, Barczewo, Purda, Stawiguda i Gietrzwałd.
Jak poinformował dyrektor oddziału GDDKiA Mirosław Nicewicz, przygotowując teren pod budowę obwodnicy południowej wyburzone zostaną najprawdopodobniej 3 nieruchomości: gospodarstwa albo budynki mieszkalne.
"Taka liczba nieruchomości przy budowie tak dużej inwestycji to naprawdę margines" - podkreślił. Dodał, że każdy właściciel przez którego nieruchomości przebiegać będzie trasa drogi dostanie odszkodowanie. Wycena zostanie dokonana na początku 2011 roku na podstawie cen transakcji przeprowadzonych w tym czasie na rynku nieruchomości.
Projekt przewiduje budowę 27-kilometrowego odcinka dwujezdniowej drogi, budowę i przebudowę lokalnych dróg dojazdowych o długości 95 kilometrów, budowę 7 węzłów drogowych: Olsztyn Zachód (Kudypy), Olsztyn Południe (Tomaszkowo), Jaroty (Bartąg), Szczęśne, Olsztyn Wschód (Klebark), Wójtowo 1 i Wójtowo 2, budowę 33 mostów. Drogowcy przewidują budowę ekranów akustycznych w miejscowościach: Stary Olsztyn, Ostrzeszewo-Olsztyn i Wójtowo o łącznej długości 1,9 km.
Dla zwierząt przewidziano przejścia w okolicach rzeki Łyny i bagna klebarskiego, w lesie przy leśnictwie Kudypy oraz na polu między Naterkami i Tomaszkowem. Będzie 17 przepustów dla płazów i gadów.
Decyzja środowiskowa dla południowej obwodnicy Olsztyna została wydana 8 sierpnia 2008 roku. Zaskarżono ją do ministra środowiska, ale 10 marca 2009 roku Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska podtrzymał zaskarżoną decyzję.
Nierozstrzygnięta jest w dalszym ciągu trasa północno-wschodniego odcinka obwodnicy Olsztyna przebiegająca przez gminę Dywity. Inwestor, czyli olsztyński oddział GDDKiA, chce budowy obwodnicy trasą która przetnie gminę Dywity na pół. Mieszkańcy i władze gminy Dywity postulowały poprowadzenie obwodnicy w oddaleniu około 20 km od proponowanego przez drogowców przebiegu.
Niedawno dyrektor regionalny ochrony środowiska w Olsztynie wydał tzw. decyzję środowiskową dla proponowanej przez drogowców trasy. Decyzja została jednak oprotestowana przez mieszkańców i ekologów do generalnego dyrektora ochrony środowiska. Protestujący uważają, że obwodnica, która w proponowanym przez drogowców wariancie przecina gminę Dywity, przechodzi przez tereny mocno zurbanizowane i cenne przyrodniczo obszary. W ostatnich latach w gminie Dywity powstało wiele osiedli domków jednorodzinnych, do których sprowadzili się mieszkańcy Olsztyna. (PAP)
ali/ bos/ jra/