W grudniu tego roku zakończą się konsultacje społeczne w sprawie projektu strategii Górnośląskiego Związku Metropolitalnego (GZM) zrzeszającego 14 śląskich i zagłębiowskich miast. Dokument ma stać się podstawą rozwoju aglomeracji katowickiej do 2025 r.
O stanie prac nad strategią poinformował w czwartek PAP dyrektor biura GZM Piotr Popiel, który prezentował jej założenia w Katowicach podczas konferencji "Od miasta do metropolii".
Zrzeszenie w GZM umożliwia miastom aglomeracji katowickiej m.in. wspólne planowanie i prowadzenie inwestycji oraz staranie się o środki na ich finansowanie.
Związek działa od ok. dwóch lat, jednym z pierwszych jego działań było rozpoczęcie prac nad stworzeniem wspólnego systemu gospodarki odpadami. Budowę tego systemu - obok kilkudziesięciu innych przedsięwzięć inwestycyjnych i nie inwestycyjnych, jak np. opracowanie wytycznych w zakresie zagospodarowania przestrzennego metropolii czy wyodrębnienie w ramach GZM jednostki zarządzającej drogami o znaczeniu regionalnym - wpisano do opracowywanej od blisko dwóch lat roku strategii.
Jak mówił w czwartek Popiel, projekt dokumentu obejmuje zagadnienia od promocji zmiany wizerunku metropolii, przez projekty infrastrukturalne dotyczące m.in. ochrony środowiska, transportu, komunikacji publicznej, po badania dotyczące jakości życia i jakości przestrzeni publicznej w aglomeracji.
"Dokument zawiera bardzo ogólne cele, ale równocześnie zawiera pojedyncze działania - głównie inwestycyjne. To zarówno zadania podstawowe, którymi będzie się zajmował Związek, a dokument stanowi podstawę do przejęcia tych zadań od miast, jak też działania uzupełniające - zebrane pojedyncze miejskie inwestycje, które będą prowadzone przez miasta, ale wpisują się w osiąganie celów Związku" - wyjaśnił Popiel.
Dyrektor biura GZM zaznaczył, że strategia nie wywiera presji, by miasta szybko przekazywały Związkowi swoje kompetencje w obszarach dotyczących problemów całej aglomeracji. Te procesy dotyczące przede wszystkim tzw. zagadnień sieciowych, jak drogi, komunikacja, wodociągi energia czy ochrona środowiska, będą trwały co najmniej parę lat.
"Czy nastąpi to za rok, czy za pięć lat, to kwestia rozmowy. Np. czy zarządzanie Drogową Trasą Średnicową (łączącą obecnie Katowice z granicą Zabrza i Rudy Śląskiej, a budowaną w Zabrzu - PAP) przejmować teraz czy poczekać jeszcze trzy lata, aż będzie skończona do Gliwic? Raczej opowiadamy się, by zrobić to po zakończeniu tej fazy inwestycyjnej" - zadeklarował Popiel.
W strategii - pośród inwestycji o zasięgu metropolitalnym do zrealizowania lub koordynacji przez GZM - znalazło się 35 przedsięwzięć, m.in. budowa sieci międzynarodowych dworców autobusowych, budowa szybkiej kolei regionalnej Dąbrowa Górnicza - Gliwice i Tychy - Pyrzowice, budowa odcinków DTŚ z Katowic do Gliwic, Jaworzna, Dąbrowy Górniczej i Czeladzi czy budowa interaktywnego muzeum techniki lub astronautyki.
Niektóre wymienione w strategii - ważne dla metropolii - projekty to: budowa nowych siedzib NOSPR i międzynarodowego centrum kongresowego w Gliwicach, nowej hali "Podium" w Gliwicach budowa nowych połączeń drogowych czy odtworzenie funkcji żeglugowych na Kanale Gliwickim. Będą one realizowane m.in. przez samorządy, uczelnie, zarządców dróg i inwestorów prywatnych.
Konsultacje społeczne projektu strategii liczącej - bez prognoz jej oddziaływania na środowisko - ok. 130 stron, zostały rozpoczęte w październiku tego roku. Pełny tekst dokumentu, streszczenie oraz poszczególne projekty umieszczono na stronie internetowej www.gzm.org.pl. Jeszcze w grudniu ma zostać przedstawiona zgromadzeniu GZM.(PAP)
mtb/ abr/ jbr/