Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad zarekomendowała południowy objazd Lęborka jako najlepszy wariant tzw. trasy kaszubskiej. Chodzi o nowy przebieg drogi krajowej nr 6 Szczecin-Gdańsk na odcinku Lębork-obwodnica Trójmiasta.
W wydanej w piątek rekomendacji KOPI uznało, że na kilkukilometrowym odcinku nowo projektowana droga ewentualnie może obchodzić leżące we wschodniej części Pomorza Jeziora Marchowskie od południa, a nie - jak zapisano w podstawowym wariancie drogi - od północy.
Rekomendacja nie oznacza, że "trasa kaszubska" faktycznie będzie miała proponowany przez KOPI przebieg. O ostatecznej lokalizacji nowej drogi zdecyduje Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku, która oceni także 7 pozostałych wariantów nowej trasy.
Protestujący w piątek w Lęborku przeciwko południowemu wariantowi trasy mieszkańcy miasta zapowiedzieli już skierowanie sprawy do sądu.
Według organizatora protestu Zenona Gleske, wydana przez KOPI rekomendacja dotycząca przebiegu trasy jest "skandaliczna i zła, gdyż wiąże się z wyburzeniami dużej liczby nieruchomości w tym domów mieszkalnych i zakładów pracy".
"Opowiadamy się za wariantem, w którym nowa trasa będzie obchodziła Lębork od północny, bo przy takim przebiegu liczba koniecznych wyburzeń będzie znacznie mniejsza. Zakładamy stowarzyszenie i zaskarżymy do sądu decyzję środowiskową RDOŚ" - dodał Gleske.
W piątkowym proteście, który odbył się na placu w centrum miasta, mimo spodziewanej przez organizatorów kilkutysięcznej frekwencji, według policji i straży miejskiej uczestniczyło najwyżej 100 osób.
"Trasa kaszubska" ma znacznie skrócić czas podróży z Lęborka do Trójmiasta i poprawić komfort jazdy. Na razie jednak nie wiadomo dokładnie, w jakim dokładnie terminie miałaby być budowana "trasa kaszubska" ani ile mogłaby kosztować.
Według Roberta Marszałka, zastępcy dyrektora gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, droga mogłaby być budowana po roku 2012. Gdyby realizowano rekomendowany przez KOPI wariant, to budowa ok. 61-kilometrowej drogi mogłaby kosztować przy obecnych cenach 3-4 mld zł. (PAP)
sibi/ drag/ bk/