Indeks Należności Przedsiębiorstw, który pokazuje prognozy i obecny stan m.in. terminowego regulowania zobowiązań wobec kontrahentów, spadł w lipcu br. do 83,1 pkt z 84,2 pkt - podały Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych i Krajowy Rejestr Długów.
To już czwarty z rzędu spadek tego wskaźnika - poinformował podczas wtorkowej konferencji prasowej Andrzej Kulik z KRD. Dodał, że wskazuje to na dalsze silne pogorszenie obsługi należności w polskich firmach.
"Obecna wartość Indeksu Należności Przedsiębiorstw jest najniższa od lipca 2009 r., kiedy to sytuacja polskich przedsiębiorstw była bardzo niekorzystna, a polska gospodarka odczuwała główne uderzenie kryzysu" - stwierdzili autorzy badania. Wskazali, że "niepokojącym sygnałem jest również skala pogorszenia w obszarze należności, w reakcji na stosunkowo niewielkie spowolnienie wzrostu gospodarczego. Oznacza to, że problemy z należnościami mogą wpływać na ograniczenie wydatków przedsiębiorstw na inwestycje".
"Dodatkowo, w obliczu problemów z otrzymywaniem należności, przedsiębiorstwa mogą mieć problem z otrzymywaniem kredytów, co przełoży się na dalszy spadek produkcji i inwestycji. Złożenie tych czynników może zaś wpłynąć na dalsze spowolnienie wzrostu gospodarczego" - podali.
Kulik wskazał, że w drugim kwartale br. przedsiębiorcy zgłosili, że mają większe problemy z egzekwowaniem należności.
Spośród 2126 przedsiębiorców, którzy uczestniczyli w badaniu 24,9 proc. stwierdziło, że problemy z wyegzekwowaniem należności narastają, a 48,3 proc. wskazało, że utrzymują się na stałym poziomie. 15,3 proc. z nich stwierdziło, że problemy się zmniejszają.
Natomiast 32,3 proc. przedsiębiorców wskazało, że w przyszłości problem z egzekwowaniem należności się zwiększy, 45 proc. stwierdziło, że się nie zmieni, a 14,3 proc., że problemy będą mniejsze.
Znaczna część przedsiębiorców oceniła, że ich sytuacja finansowa nie zmieniła się względem poprzedniego badania - wskazało tak 57,5 proc. respondentów, 20,3 proc. stwierdziło, że ich sytuacja się pogorszyła, a 22,1 proc., że uległa poprawie.
Przedsiębiorcy twierdzą, że w przyszłości ich sytuacja finansowa poprawi się (34,1 proc. wskazań). Negatywne prognozy wyraziło 14,3 proc. respondentów, a 51,6 proc. stwierdziło, że sytuacja się nie zmieni.
Z badania wynika też, że średni czas oczekiwania na zapłatę za towary bądź usługi wyniósł cztery miesięcy i 12 dni. Taki sam średni wynik zanotowano w poprzednim badaniu. (PAP)
rbk/ amac/