1 mln zł na ochronę niedźwiedzi, świstaków i kozic wyda Tatrzański Park Narodowy. Taką kwotę przeznaczył na to znany producent czekolady w ramach akcji marketingowej, a zwierzęta te za symbole Tatr uznali internauci w drodze głosowania.
Za kwotę 1 mln zł TPN zakupi m.in. noktowizory, kamery termowizyjne, kamery monitorujące ruch turystyczny, elektryczne ogrodzenia, sfinansuje badania genetyczne niedźwiedzi oraz działania edukacyjne. Pierwsze urządzenia zostaną zakupione pod koniec września.
Lornetki, lunety, noktowizory i kamery zakupione w ramach akcji "Milka. Razem dla Tatr" pozwolą na obserwowanie zwierząt z odległości, bez konieczności ich niepokojenia. Umożliwią też prowadzenie obserwacji w terenie trudno dostępnym lub w˙warunkach ograniczonej widoczności.
W ramach akcji TPN zamierza również umieścić kamerę monitorującą kolonię świstaków, o ile pozwolą na to możliwości techniczne. "Chcielibyśmy dać turystom możliwość podglądania świstaków. Obraz ze świstaczych nor byłby transmitowany m.in. na stronę internetową TPN" - powiedział PAP Szymon Ziobrowski z TPN. "Budzące się po zimowym śnie świstaki byłyby zwiastunem wiosny w Tatrach" - dodał.
Część pieniędzy TPN przeznaczy na sfinansowanie badań genetycznych niedźwiedzi. Jak powiedział PAP Ziobrowski, badania te mają wykazać, ile niedźwiedzi żyje po polskiej stronie Tatr, co nigdy dotąd nie zostało zweryfikowane.
TPN zaplanował także zakup ogrodzeń elektrycznych, które będą użyte m.in. w okolicach tatrzańskich schronisk. Tzw. elektryczne pastuchy mają zniechęcić niedźwiedzie do podchodzenia blisko zabudowań i zapobiegać w ten sposób przyzwyczajaniu drapieżników do zdobywania pożywienia pozostawionego przez ludzi. Ogrodzenie zapewni też turystom ochronę przed niebezpieczeństwem ze strony zwierząt.
W ramach działań edukacyjnych TPN wznowi wydanie książki pt. "On, czyli prawie wszystko o tatrzańskim niedźwiedziu" autorstwa Tomasza Zwijacza Kozicy i˙Filipa Zięby. Powstaną także krótkie filmy o niedźwiedziach, świstakach i kozicach, opowiadające o˙największych zagrożeniach dla ich egzystencji. Filmy te będą emitowane na panelach LCD, zlokalizowanych w uczęszczanych przez turystów miejscach. Na ekranach będzie można też zobaczyć aktualny obraz znad Morskiego Oka, prognozę pogody i komunikaty o warunkach na szlakach turystycznych, co ułatwi turystom planowanie i ew. korygowanie tras wycieczkowych.
TPN zakupi również urządzenia, które pozwolą na automatyczne liczenie pojazdów na drodze z Łysej Polany do Morskiego Oko, gdzie wzmożony ruch samochodowy stanowi jedną z barier dla migrujących tam niedźwiedzi. Jeśli okaże się, że liczba samochodów wjeżdżających do Morskiego Oka różni się od liczby wydanych zezwoleń, TPN wprowadzi skuteczniejsze metody regulowania ruchu na˙tej drodze.
Akcja "Milka. Razem dla Tatr" rozpoczęła się w maju br. Eksperci z Tatrzańskiego Parku Narodowego wybrali wówczas sześć symboli Tatr, które wymagają ochrony. Wśród symboli znalazły się: krokus, Giewont, niedźwiedź, kozica, Morskie Oko i świstak. Internauci w głosowaniu wybrali trzy z nich: niedźwiedzia, świstaka i kozicę, na ochronę których została przeznaczona kwota 1 mln zł. (PAP)
szb/ hes/ woj/