Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Mleczarze apelują o rozporządzenie ws. Funduszu Promocji Mleka

0
Podziel się:

Organizacje mleczarskie apelują do ministerstwa rolnictwa o przyspieszenie
prac nad rozporządzeniem do ustawy o funduszach promocji. Jego brak uniemożliwia dofinansowanie
przedsięwzięć z Funduszu Promocji Mleka. Resort zapewnia, że pracuje nad dokumentem, ma być on
gotowy jeszcze w tym kwartale.

Organizacje mleczarskie apelują do ministerstwa rolnictwa o przyspieszenie prac nad rozporządzeniem do ustawy o funduszach promocji. Jego brak uniemożliwia dofinansowanie przedsięwzięć z Funduszu Promocji Mleka. Resort zapewnia, że pracuje nad dokumentem, ma być on gotowy jeszcze w tym kwartale.

Jak powiedział PAP we wtorek wicedyrektor Departamentu Rynków Rolnych resortu rolnictwa Dariusz Goszczyński, ministerstwo dokłada starań, by jak najszybciej rozporządzenie mogło wejść w życie. Projekt tego dokumentu jest już po konsultacjach społecznych i będzie skierowany do tzw. oceny skutków regulacji w kancelarii premiera. Dokument czekają jeszcze konsultacje międzyresortowe, wiec według Goszczyńskiego, rozporządzenie może wejść w życie dopiero w marcu.

"Długo dyskutujemy, bo jest to trudne rozporządzenie. Jest ono kluczowe dla funkcjonowania funduszy. Potrzebne były głębokie konsultacje, było wiele uwag wzajemnie wykluczających się" - tłumaczył Goszczyński.

Polska Izba Mleka (PIM) ma m.in. uwagi w sprawie możliwości rozliczenia wydatków, które zwykle mleczarze ponoszą w lutym, uczestnicząc w międzynarodowych targach. Fundusz dotychczas finansował takie wyjazdy - tłumaczyła PAP dyrektor PIM Agnieszka Maliszewska. Uwagi Związku Polskich Przetwórców Mleka dotyczą m.in. zbyt długiego terminu rozpatrywania wniosku oraz terminu wypłaty pieniędzy z funduszu.

Goszczyński powiedział, że większość postulatów branży zostanie uwzględniona. Wydatki poniesione na promocję od 1 stycznia tego roku, jeżeli zostaną ujęte w planie finansowym funduszu, będą refinansowane. Poinformował też, że resort zamierza skrócić termin wypłaty pieniędzy z trzech miesięcy do dwóch. Natomiast szybsze rozpatrywanie wniosków może być niekorzystne dla wielu organizacji, gdyż zwykle dokumenty zawierają błędy i musi być czas na ich poprawę.

Goszczyński przyznał, że brak przepisów, choć dotyczy wszystkich utworzonych funduszy, najbardziej "boli" mleczarzy, gdyż Fundusz Promocji Mleczarstwa funkcjonuje już od 2002 r. i ma wypracowane sposoby działania.

Ustawa z maja 2009 r. utworzyła dziewięć funduszy: mięsa wieprzowego; mięsa wołowego; mięsa końskiego; mięsa owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego; ryb oraz mleka.

Fundusze są zasilane pieniędzmi pochodzącymi z wpłaty 0,1 proc. od cen sprzedaży produktów rolnych. Wpłaty na fundusz mleka są naliczane tak samo jak poprzednio, tj. w wysokości 0,1 grosza od sprzedaży 1 kilograma. Środki zgromadzone w funduszach mają służyć głównie promocji produktów rolnych, a także częściowo finansować badania naukowe, szkolenia oraz udział ich producentów w wystawach.(PAP)

awy/ je/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)