Blisko 24 mln euro kosztowała budowa zintegrowanego systemu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w Niepołomicach (woj. małopolskie) i wschodniej części tej gminy. Projekt jest 12 przedsięwzięciem współfinansowanym z unijnego Funduszu Spójności zakończonym w Polsce.
Jak podkreślił w poniedziałek burmistrz Niepołomic Stanisław Kracik, była to największa inwestycja infrastrukturalna w historii podkrakowskiego miasta. Gdyby nie środki unijne, które pokryły blisko 82 proc. przedsięwzięcia, lokalnego samorządu nie byłoby stać na sfinansowanie tak dużego projektu wodno-kanalizacyjnego.
Projekt realizowany w Niepołomicach od 2006 roku składał się z dwóch zasadniczych części: budowy nowego systemu studni głębinowych i zakładów uzdatniania wody o wartości około 45 mln zł oraz budowy systemu kanalizacji we wschodniej części gminy i reszcie miasta za 65 mln zł.
"Pierwszą część zadania z własnych dochodów gminy trzeba by realizować przez 10 lat, czyli do 2019 roku, a drugą przez kolejne 15 lat, aż do 2034 roku" - poinformował Kracik.
W ocenie minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej projekt Niepołomic został szybko i sprawnie zrealizowany, mimo trudności, na jakie napotykają w naszym kraju duże inwestycje infrastrukturalne.
Minister Bieńkowska przypomniała, że w ramach unijnego Funduszu Spójności w Polsce łączna wartość wsparcia przekracza 5,6 mld euro. Środki te w całości zostały rozdysponowane na 130 przedsięwzięć inwestycyjnych w dwóch podstawowych kategoriach: środowisko (90 projektów) i transport (38 projektów). Do tej pory zakończono 12 inwestycji. Polska ma czas na zakończenie i rozliczenie projektów z Funduszu Spójności do końca 2010 roku.
Polska plasuje się na drugim miejscu wśród innych państw Unii Europejskiej zarówno pod względem puli pieniędzy, jak i liczby projektów realizowanych z Funduszu Spójności.
"W Funduszu Spójności nie ma niebezpieczeństw, że jakieś pieniądze stracimy, ale trzeba tych projektów pilnować, bo nie ma już możliwości zastąpienia ich innymi" - poinformowała PAP szefowa resortu rozwoju regionalnego.
Do tej pory zakończono większość projektów transportowych realizowanych przez administrację rządową. Są to głównie największe inwestycje transportowe dotyczące odcinków autostrad A1, A2, A4 oraz drogi ekspresowej S1. W przyszłym roku spodziewane jest masowe kończenie przez samorządy przedsięwzięć środowiskowych, czyli głównie budów wodociągów, kanalizacji i oczyszczalni ścieków.
Fundusz Spójności wspiera największe inwestycje infrastrukturalne w dziedzinie transportu i ochrony środowiska o wartości od kilkunastu do kilkuset milionów euro. Są to inwestycje publiczne realizowane w największych miastach Polski oraz na głównych szlakach komunikacyjnych na terenie całego kraju.(PAP)
rgr/ bos/ bk/