Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Opóźni się wydanie decyzji środowiskowej ws. obwodnicy Augustowa

0
Podziel się:

Wbrew zapowiedziom Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku
nie wyda w lipcu decyzji środowiskowej dla obwodnicy Augustowa biegnącej przez miejscowość Raczki -
poinformował w poniedziałek PAP dyrektor RDOŚ dr Lech Magrel.

Wbrew zapowiedziom Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku nie wyda w lipcu decyzji środowiskowej dla obwodnicy Augustowa biegnącej przez miejscowość Raczki - poinformował w poniedziałek PAP dyrektor RDOŚ dr Lech Magrel.

Wydanie decyzji może się przesunąć nawet na październik. Inwestor czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku poprosiła bowiem o przedłużenie do 10 sierpnia terminu na uzupełnienie raportu oddziaływania na środowisko dla tej inwestycji. Chce do niego nanieść kolejne poprawki.

Magrel poinformował, że uzupełniony raport miał być dostarczony do połowy czerwca i dlatego RDOŚ zapowiadał wydanie decyzji środowiskowej na koniec lipca. Wydłużenie terminu drogowcom oznacza, że wydanie decyzji środowiskowej może się przesunąć na październik.

Autorem raportu środowiskowego jest firma DHV, która przygotowała go na zlecenie GDDKiA. DHV wskazała, że najlepszym dla środowiska wariantem przebiegu obwodnicy Augustowa jest wariant przez miejscowość Raczki.

Na podstawie tego raportu RDOŚ ma wydać decyzję środowiskową z ustaleniem lokalizacji obwodnicy, która jest potrzebna do uzyskania przez inwestora zezwolenia na realizację inwestycji.

Rzecznik GDDKiA w Białymstoku Rafał Malinowski powiedział PAP, że termin dostarczenia uzupełnionych dokumentów do RDOŚ drogowcy traktują umownie. Dodał, że jak tylko DHV poprawi raport i jego treść zostanie uzgodniona z GDDKiA, zostanie on natychmiast przekazany do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Na konieczność uzupełnienia raportu wykonanego przez DHV zwróciła uwagę Regionalna Komisja ds. Ocen Oddziaływania na Środowisko, która oceniała raport. Komisja funkcjonuje przy RDOŚ.

Komisja wskazała, że w jej opinii w raporcie brakuje głównie informacji o kosztach społecznych związanych z budową obwodnicy Augustowa. Uznała, że brakuje między innymi "dogłębnej analizy aspektów społecznych, tj. oddziaływania na zdrowie i życie ludzi" oraz opisanych kwestii koniecznych wysiedleń czy podziału działek rolnych. Komisja oceniła też, że brakuje analizy przyszłych potencjalnych konfliktów społecznych, które są istotne ze względu na ewentualne protesty mieszkańców. Komisja zwracała też m.in. uwagę, że w raporcie brakuje "jednoznacznego" uzasadnienia wybranego wariantu przebiegu obwodnicy podanego w sposób - jak to określono - "jasny i klarowny".

Magrel dodał, że raport miał być uzupełniony także o informacje z przeprowadzonych pod koniec maja konsultacji społecznych.

Na początku maja pozytywnie o raporcie DHV wypowiedziała się Regionalna Rada Ochrony Przyrody. Rada, którą o opinię poprosił dyrektor RDOŚ uznała, że omawiany w raporcie zakres oddziaływania inwestycji na środowisko "jest dobrze opracowany i jest solidną podstawą do wydania decyzji środowiskowej". Rada nie odnosiła się do wariantów przebiegu.

Raport DHV jako najlepszy dla środowiska wskazuje wariant obwodnicy przez miejscowość Raczki - tzw. III A, który uwzględnia, że Via Baltica - pierwszy paneuropejski korytarz transportowy, który ma się łączyć z obwodnicą - będzie biegł przez Łomżę (tak jak postulują to od kilku lat ekolodzy). Taki przebieg Via Baltiki rekomenduje strategiczna ocena oddziaływania na środowisko, którą dla Via Baltica sporządziła w ubiegłym roku firma Scott Wilson na zlecenie GDDKiA.

Jednak ponieważ według wszystkich obowiązujących dokumentów rządowych Via Baltica ma przebiegać przez Białystok, GDDKiA złożyła do RDOŚ wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu III przez Raczki, nieuwzględniającego Via Baltica przez Łomżę. Warianty III i III A różnią się pod względem technicznym. Inna jest m.in. lokalizacja jednego z węzłów drogowych. Oba warianty są w raporcie DHV wskazane jako bardzo podobne pod względem najmniej niekorzystnego oddziaływania na środowisko.

Z planów GDDKiA wynika, że obwodnica Augustowa w wariancie przez miejscowość Raczki ma mieć 34,5 km i biec równolegle do obecnej drogi wojewódzkiej 664, po jej zachodniej stronie. Obwodnica ma ominąć miejscowości: Mazurki, Janówka, Jabłońskie, Jaśki i Sucha Wieś. Na trasie planowanej obwodnicy ma być wyburzonych sześć budynków mieszkalnych. W nowym wariancie obwodnica ma również przeciąć rzekę Rospudę - pomiędzy Raczkami a Dowspudą, w części Doliny Rospudy mniej cennej przyrodniczo. W pasie oddziaływania przyszłej inwestycji jest 1350 działek. Obwodnica ma zająć powierzchnię 450 hektarów.

Sprawa budowy obwodnicy Augustowa, której fragment miał przebiegać przez cenną przyrodniczo Dolinę Rospudy, toczy się od kilku lat. Rozpoczęcie budowy w 2007 roku zaostrzyło konflikt pomiędzy mieszkańcami, którzy domagają się jak najszybszej budowy obwodnicy wokół Augustowa, inwestorem i ekologami, obawiającymi się szkód w środowisku naturalnym.

Sądy zakwestionowały opinie środowiskowe na budowę trasy i samo pozwolenie na budowę obwodnicy. Inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - zerwała umowę z firmą Budimex-Dromex, która zaczęła ją budować. Dla rozwiązania sporu wokół przebiegu trasy przed rokiem powołano okrągły stół, w skład którego weszli przedstawiciele rządu, samorządu, drogowcy, naukowcy, ekolodzy i przedstawiciele mieszkańców Augustowa.

Przeprowadzenie oceny alternatywnych wariantów przebiegu trasy - omijających Dolinę Rospudy - było podstawowym ustaleniem okrągłego stołu. DHV oceniała trzy warianty przebiegu obwodnicy Augustowa pod kątem negatywnego oddziaływania na środowisko: przez Dolinę Rospudy z zastosowaniem różnych technik budowy (tunel lub estakada), przez Raczki (także III A) i przez Chodorki. (PAP)

kow/ bos/ woj/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)