Niektóre zmiany proponowane w projekcie nowelizacji prawa lotniczego mogą uniemożliwić rozwój portów regionalnych - uważa prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych Jan Pamuła. Resort infrastruktury wciąż pracuje nad projektem; ma on być gotowy w kwietniu.
Jak wyjaśnił Pamuła, chodzi m.in. o zapisy dotyczące ochrony lotniska, finansowania Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
"Proponowane zmiany nakładają na zarządzających lotniskami przejęcie obowiązków Straży Granicznej w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w porcie. Spowoduje to dodatkowe koszty, ponieważ przejmując dotychczasowe zadania straży, będziemy musieli m.in. zatrudnić dodatkowych pracowników, zapewnić im szkolenia. Nowe przepisy nie przewidują żadnej refundacji" - powiedział w czwartek na konferencji prasowej Pamuła.
Pamuła podkreślił, że dotychczasowe finansowanie ULC z budżetu państwa, w propozycjach rządowych zostaje przerzucone na pasażerów. "Ministerstwo Infrastruktury chce, by każdy odprawiany w polskich portach lotniczych pasażer płacił za bilet ok. 3 zł więcej. Pieniądze te zasiliłyby ULC. Dzisiaj tej opłaty nie ma" - zaznaczył.
Związek swoje postulaty wyśle do senatorów, posłów i Ministerstwa Infrastruktury.
Wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz powiedział w czwartek PAP, że resort wycofał się z pomysłu dopłaty pasażera do biletu.
Odnosząc się do propozycji zastąpienia Straży Granicznej firmami ochroniarskimi powiedział, że przepis ten został wprowadzony w porozumieniu z resortami finansów oraz MSWiA. "Zarządzający lotniskiem będzie zatrudniał do wykonania kontroli bezpieczeństwa zewnętrzne firmy ochroniarskie, podczas gdy obecnie czynności te mogą być wykonywane tylko przez Straż Graniczną oraz przez wewnętrzną służbę ochrony" - wyjaśnił Jarmuziewicz.
"Dopracowujemy projekt, po świętach wielkanocnych powinien on być gotowy" - powiedział wiceminister.
Związek Regionalnych Portów Lotniczych został powołany w celu zorganizowania współpracy pomiędzy regionalnymi portami lotniczymi w Polsce. Zrzesza 15 regionalnych portów lotniczych. (PAP)
aop/ bos/ mow/