Edukacja włączająca, polegająca na stworzeniu uczniowi niepełnosprawnemu warunków do nauki w zwykłej klasie, powinna być nową jakością w systemie edukacji - uważa przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. osób niepełnosprawnych poseł Marek Plura (PO).
We wtorek w Katowicach poseł Marek Plura wziął udział w konferencji poświęconej wdrażaniu Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, w których uczestniczyli m.in. przedstawiciele samorządów. System edukacji był jednym z tematów spotkania.
Plura zwrócił m.in. uwagę na pozbawianie rodziców uczniów niepełnosprawnych wyboru szkoły przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które kierują dzieci do wyznaczonych im szkół integracyjnych lub specjalnych. Podkreślał, że rodzice coraz częściej zgłaszają ten problem.
"To może być pewna sugestia, pewna opinia fachowców, ale nigdy nie można łamać prawa rodzica do wyboru szkoły; i o tym (...) Konwencja mówi, mocny nacisk kładąc na coś co będzie nową jakością w naszym życiu, czyli na edukację włączającą" - powiedział Plura.
Edukacja włączająca polega na stworzeniu uczniowi niepełnosprawnemu warunków do nauki w zwykłej klasie, w której uczą się rówieśnicy - znani mu z podwórka, klatki schodowej, ulicy, rejonu.
Zdaniem posła realizacja założeń edukacji włączającej jest możliwa; wiele zależy od priorytetów jakie będą sobie stawiały samorządy. Uważa, że np. można wybudować podjazd nie za 100 tys. zł, ale tańszy.
6 września 2012 roku Polska ratyfikowała Konwencję o prawach osób niepełnosprawnych - pierwszy międzynarodowy akt prawny, który w kompleksowy sposób mówi o kwestiach niepełnosprawności. Konwencja określa, co należy robić, aby wszystkie prawa człowieka i podstawowe wolności były dostępne także dla osób niepełnosprawnych.
Konwencja została zatwierdzona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 13 grudnia 2006 roku, weszła w życie dwa lata później. UE przystąpiła do Konwencji w 2010 roku. Dotąd ratyfikowało ją 119 państw. (PAP)
ktp/ abe/ jbr/