Kampania "Reaguj", która ruszyła w poniedziałek z inicjatywy Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami w Polsce, ma zwrócić uwagę na przemoc wobec zwierząt oraz zachęcić do walki o ich prawa.
W telewizji będą emitowane spoty reklamowe, w radiu będą się programy tematyczne, wydrukowano także plakaty i ulotki. "Ze strony internetowej www.toz.pl można ściągnąć materiały i przesyłać dalej" - poinformował w poniedziałek PAP Łukasz Balcer z TOZ.
Podkreślił, że celem akcji jest zwrócenie uwagi na problem agresji wobec zwierząt i zachęcenie ludzi do reagowania w takich przypadkach. W ocenie Balcera agresja wobec zwierząt jest w Polsce zjawiskiem powszechnym.
Zaznaczył, że do zorganizowania kampanii przyczyniły się ostatnie przypadki agresji wobec zwierząt jak ten z Lipnicy Małej, gdy trzej mężczyźni w listopadzie ub. r. brutalnie zabili psa, ciągnąc go na linie holowniczej za autem. W poniedziałek sąd w Nowym Targu wymierzył im karę 10 miesięcy bezwzględnego więzienia.
Balcer poinformował, że 60 proc. przypadków przemocy wobec zwierząt, jakie odnotowuje Towarzystwo, dotyczy psów. "Są to zazwyczaj sytuacje, w których zwierzę jest przywiązane łańcuchem do budy, pozostawiane bez jedzenia, zostawiane przywiązane do drzewa w lesie" - powiedział. Dodał, że 30 proc. przypadków dotyczy znęcania się nad kotami, a 10 proc. - zwierzętami gospodarskimi i egzotycznymi. "Interweniowaliśmy w przypadkach, kiedy na kilkudziesięciostopniowym mrozie zostawiano zwierzę na pastwisku bez opieki" - podkreśla.
Kampania potrwa do końca kwietnia. W przygotowanie reklam charytatywnie zaangażowała się m.in. reżyser, córka Agnieszki Holland Katarzyna Adamik oraz brytyjski fotograf sztuki użytkowej Jason Hindley.
Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami w Polsce działa od 1864 roku. Prowadzi 17 schronisk, w których przebywa kilkadziesiąt tysięcy zwierząt. Organizacja liczy 98 oddziałów i kół na terenie całej Polski. Rocznie przeprowadza ponad pięć tysięcy interwencji dotyczących znęcania się nad zwierzętami. (PAP)
kno/ pz/ gma/