O około 10-20 proc. może spaść w Gdańsku liczba reklam. Nowe zasady ich lokalizacji i wielkości na terenach i budynkach komunalnych ustalił prezydent miasta Paweł Adamowicz.
_ - Nadmiar reklam i nieuporządkowanie przestrzeni publicznej, w tym też kolorystyka elewacji, są odbierane źle przez mieszkańców i turystów _ - powiedział dyrektor Wydziału Urbanistyki Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku Andrzej Duch.
Jego zdaniem ten stan rzecz to głównie efekt niedoskonałości prawa. _ - Krajowe przepisy w zasadzie nie dają możliwości społecznościom lokalnym dbania o własną przestrzeń. Nawet jeśli jakieś elementy reklamowe wieszane są wbrew prawu, to słabe są możliwości działania nadzoru budowlanego _ - dodał Duch.
Kierownik Referatu Estetyzacji Miasta Gdańska Michał Szymański przyznał, że nowe rozwiązania dotyczące rozmieszczenia reklam w mieście nie wprowadzą w tej dziedzinie rewolucji._ - Zdecydowana większość przestrzeni miejskiej, gdzie znajdują się reklamy, należy do osób prywatnych. Celem władz miasta nie jest walka z reklamą, lecz jej uporządkowanie i opanowanie chaosu przestrzennego, który ta reklama powoduje _ - podkreślił Szymański.
Zarządzenie prezydenta Adamowicza nie dopuszcza umieszczania nośników reklam m.in. na mostach, wiaduktach i kładkach; na fasadach budynków; w parkach oraz na tle zieleni; na pojazdach nie będących w ruchu; w obrębie cmentarzy, w sąsiedztwie pomników, miejsc pamięci oraz przy szkołach.
Zgodnie z decyzją prezydenta, banerów nie będzie można wieszać także na barierkach oddzielających jezdnie, torowiska i przystanki, za wyjątkiem reklamy okolicznościowej - dotyczącej imprez kulturalnych.
Uregulowana została wielkość reklam podczas remontów budynków - na obiektach zabytkowych będzie ona ograniczona do 30 proc. powierzchni siatki wiszącej na rusztowaniu.
Zarządzenie prezydenta Gdańska wprowadziło także podział miasta na dwie strefy: tożsamości - obejmującą głównie zabytkowe Śródmieście, dzielnicę Wrzeszcz, tereny postoczniowe i pas nadmorski - oraz pozostały obszar administracyjny miasta.
W pierwszej strefie wolnostojąca reklama będzie mogła mieć wielkość do 9 metrów kwadratowych, w drugiej do 18 metrów kwadratowych.
Czytaj więcej w Money.pl src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1359586800&de=1359673140&sdx=1&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=WIG20&colors%5B0%5D=%231f5bac&st=1&w=600&h=300&cm=0&lp=1&rl=1"/> Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej