*14. Międzynarodowe Spotkania Teatralne "Okno" rozpoczynają się w piątek w Szczecinie. Artyści z Norwegii, Danii, Holandii, Finlandii i Belgii zaprezentują przedstawienia, projekcje filmów, wykłady i pokazy metod pracy. *
Projekt realizowany jest przez Ośrodek Teatralny Kana. Tegoroczne Spotkania Teatralne Okna odbywają się pod hasłem Północ-Północny Zachód.
Jak tłumaczy Dariusz Mikuła z Kany, tegoroczny program jest ukierunkowany "geograficznie". Został podzielony na dwie części - pierwsza, realizowana od 14 do 22 października, będzie poświęcona legendarnemu Odin Teatret (jednemu z najważniejszych europejskich teatrów laboratoryjnych działającemu nieprzerwanie od 1964 roku) oraz jego założycielowi Eugenio Barbie (światowej sławy reżyserowi i badaczowi kultury, twórcy Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru ISTA).
Druga część natomiast zaprezentuje młodą, eksperymentalną sztukę performatywną bazującą na minimalizmie i redukcji środków teatralnych. "Program ten, będący swoistym dwugłosem na temat kierunków, metod, sposobów opisywania rzeczywistości, może stanowić inspirację do dyskusji na temat przemian, jakie zachodzą we współczesnym teatrze poszukującym" - dodaje.
Okno to festiwal realizowany w Szczecinie od 1998, prezentujący i promujący różnorodne nurty poszukiwań w dziedzinie teatru, a także budujący platformę wymiany doświadczeń pomiędzy artystami posługującymi się różnymi technikami teatralnymi. "Festiwal z jednej strony prezentuje sztukę eksperymentalną, nowatorską, podejmującą dialog ze współczesnością, z drugiej zaś odwołującą się do tradycji performatywnych" - tłumaczy Mikuła.
Założycielem Odin Teatret jest pochodzący z Włoch Eugenio Barba, który w latach sześćdziesiątych blisko współpracował z Jerzym Grotowskim, i w dużej mierze przyczynił się do zaistnienia Teatru Laboratorium za granicą (m.in. będąc redaktorem i wydawcą słynnej książki Towards a Poor Theatre).
Barba jest nie tylko reżyserem teatralnym, lecz również badaczem i teoretykiem sztuk widowiskowych; powołał on do życia Międzynarodową Szkołę Antropologii Teatru (ISTA), w której euroazjatyckie tradycje teatralne, jak np. klasyczny indyjski teatr kathakali czy japoński teatr no, spotykają się ze sobą w twórczym dialogu.
Wśród spektakli zrealizowanych przez grupę są: "Dom mego ojca" (1972), "Talabot" (1988); "Mythos"(1998), czy "r-Hamlet"(2006).
Podczas swego pobytu w Szczecinie zespół zaprezentuje swe najnowsze dzieło "he Chronic Life"[Przewlekłe życie], opowieść o poszukiwaniu tożsamości w mrocznej i karnawałowej zarazem scenerii Europy w 2031 r. po trzeciej wojnie światowej; spektakl będzie prezentowany bezpośrednio po światowej prapremierze we Wrocławiu.
Odbędą się także pokazy metod pracy, prowadzone przez aktorów Odin oraz projekcje filmów zrealizowanych przez Teatr. Na wszystkie wydarzenia - poza spektaklem - wstęp wolny.
W drugiej części tegorocznego programu od 4 do 6 listopada zostaną zaprezentowane przedstawienia, które charakteryzują się minimalizmem i autorskim językiem wypowiedzi, stworzonym na bazie eksperymentów z˙formą. Będą to: "Black" Mette Edvardsen (Norwegia), "Not every object used to nail is a hammer" Gaeetana Bulourde'a (Belgia) oraz "Entertainmet Island 1, 2, 3. Trilogy" fińskiej grupy Oblivia. (PAP)
epr/ abe/