*Uczniowie z Olsztyna, Świnoujścia i Czempinia zdobyli pierwsze miejsca w trakcie rozstrzygniętej w sobotę w Poznaniu IV edycji Ogólnopolskiego Festiwalu "Nauki przyrodnicze na scenie". *
Laureaci byli oceniani w kategoriach: demonstracja, prezentacja multimedialna i przedstawienie.
Pierwsze miejsce w kategorii demonstracja zajął Robert Małocha, uczeń z Zespołu Szkół Elektronicznych i Telekomunikacyjnych w Olsztynie, który przygotował pokaz " Elektroniczna cewka Tesli z podwójnym rezonansem DRSSTC".
"Budując takie urządzenie nauczyłem się o wiele więcej niż w szkole. Bardzo się cieszę z wygranej i zamierzam nadal rozwijać się w tym kierunku" - powiedział PAP laureat.
Projekt został zrealizowany pod opieką nauczyciela Ryszarda Pieluchowskego, który, jako opiekun laureata, będzie miał okazję wyjechać na międzynarodową edycję imprezy "Science on stage". Odbędzie się ona w 2011 roku w Kopenhadze.
Najlepszą prezentację multimedialną na temat promieniotwórczości gleb w Świnoujściu w miejscach najczęściej uczęszczanych przygotowała grupa uczniów ze świnoujskiego LO pod opieką Ewy Pater.
W kategorii przedstawienie pierwsze miejsce zajęła grupa uczniów z gimnazjum Czempiniu, która na festiwalu wystawiła przedstawienia: "Klara" i "Okularnicy".
W IV edycji ogólnopolskiego festiwalu "Nauki przyrodnicze na scenie" wzięło udział ponad 300 uczniów szkół ponadpodstawowych. Wydarzenie trwało dwa dni.
Jak powiedział PAP prof. Wojciech Nawrocik, przewodniczący komitetu organizacyjnego, głównym celem imprezy jest zachęcenie młodych ludzi do eksperymentowania i zabawy z naukami ścisłymi.
"Obserwujemy jak w społeczeństwie coraz mniej osób interesuje się przedmiotami przyrodniczymi, a przede wszystkim fizyką. Młodzież nie lubi tego przedmiotu, wydaje im się trudny. Z drugiej strony cały postęp technologiczny zawdzięczamy w dużej mierze właśnie fizyce. Ta impreza ma na celu pokazanie, że fizyka może być ciekawa i wcale nie taka trudna" - powiedział PAP prof. Nawrocik.
Do festiwalu zgłoszono m.in. samozasilający się silnik magnetohydrodynamiczny, turbiny wodne i wiatrowe i "bazukę z ziemniaków". Uczniowie przygotowali również prezentacje m.in. na temat fuzji termojądrowej, niekonwencjonalnych źródeł uzyskiwania energii i astrografii.
Wątkiem przewodnim festiwalu był temat energetyki jądrowej ujęty z wielu perspektyw: od nauk przyrodniczych i fizyki po nauki techniczne.
Impreza jest ważnym wydarzeniem nie tylko dla uczniów, ale także dla ich opiekunów, którzy mogą przy okazji wymienić się doświadczeniami.
"Ten wyjazd jest dla nas inspiracją. Te spotkania to ładowanie akumulatorów na cały rok nauczania fizyki" - zapewniła PAP Justyna Bartol-Baszczyńska, nauczycielka z Rogoźna.
Festiwal "Nauki przyrodnicze na scenie" jest kontynuacją festiwalu "Fizyka na scenie" i odbywa się od 2000 roku. Organizatorzy w ostatnich latach starają się rozszerzyć tematykę imprezy o inne przedmioty ścisłe, stąd zmiana nazwy imprezy.(PAP)
rpo/ mhr/