Przedstawiciele Polski, Szwecji, Węgier i Chorwacji zadeklarowali w poniedziałek w Szczecinie, że rządy ich państw będą wspierać ideę utworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65 - osi komunikacyjnej łączącej Bałtyk z Adriatykiem.
Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy CETC-ROUTE65 (Central European Transport Corridor) jest osią komunikacyjną łączącą Morze Bałtyckie z Adriatyckim i ciągnie się od Szwecji, poprzez Słowację, Czechy, Węgry aż po Chorwację. W skład polskiej części CETC-ROUTE65 wchodzi powstająca droga ekspresowa S-3, szlaki kolejowe E-59 i CE-59, zespół portów Szczecin-Świnoujście, Odra jako droga wodna E-30, port lotniczy Wrocław Strachowice. Trasa Korytarza przechodzi przez trzy zachodnie województwa: zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie.
Rządy czterech krajów podpisując wspólną deklarację zobowiązały się do uwzględniania w swoich planach dotyczących rozwoju infrastruktury na ich terenach założeń przyszłego Korytarza.
W dokumencie nazwanym "Deklaracją Szczecińską" kraje zobowiązały się: utrwalać spójność CETC-ROUTE65 z europejskim systemem transportowym, wspierać wspólne inicjatywy i projekty, które wzmacniają rozwój gospodarczy na obszarze CETC-ROUTE65 oraz promować rozwój idei korytarza na forum międzynarodowym.
Pod deklaracją swoje podpisy złożyli przedstawiciele ministerstw infrastruktury Polski, Szwecji, Węgier i Chorwacji. Ze strony Czech i Słowacji podpisów nie złożono, ponieważ w tych krajach trwa tworzenie nowych rządów. Przedstawiciele tych dwóch państw brali również udział w spotkaniu - poinformowano na konferencji prasowej.
Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk po podpisaniu dokumentu powiedział, że deklaracja ta ma szczególne znaczenie w momencie, "gdy Unia Europejska jest przed ostatecznym określeniem założeń polityki transportowej na jej obszarze". Dodał, że polskie plany inwestycyjne wpisują się w ideę Korytarza. "Trwa budowa drogi ekspresowej S3, planujemy rozwój sieci kolejowej jak i wykorzystanie drogi śródlądowej jaką jest rzeka Odra do transportu w ramach korytarza". Minister powiedział, że planowane jest stworzenie szlaku śródlądowego Odra-Dunaj, ale to wymaga inwestycji po stronie czeskiej.
Także sekretarz stanu z Chorwacji (starającej się o członkowstwo w UE) Tomislav Mihotić powiedział, że "Korytarz ten jest już włączany we wszystkie priorytetowe projekty dotyczącej chorwackiej infrastruktury". "Chorwacka gospodarka, a zwłaszcza turystyka są skierowane na kraje środkowoeuropejskie i skandynawskie. Korytarz więc przyczyniłby się znacząco do rozwoju Chorwacji"- zaznaczył.
Wicemarszałek woj. zachodniopomorskiego Wojciech Drożdż wyjaśnił, że do końca 2010 r. kraje unijne mają czas na złożenie swoich propozycji dotyczących założeń Transgranicznej Sieci Transportowej (TEN) określającej przebieg głównych szlaków komunikacyjnych w UE.
"Zgłoszenie mieszczących się w koncepcji CETC-ROUTE65 propozycji państw może mieć decydujący wpływ na uznanie przez UE Korytarza Środkowoeuropejskiego jako jednego z priorytetowych przedsięwzięć w dziedzinie komunikacji. Jeśli Korytarz znalazłby się na liście TEN oznaczałoby to dostęp do dodatkowych środków unijnych zarezerwowanych na inicjatywy transportowe o europejskim znaczeniu"- dodał.
Wicemarszałek Drożdż podkreślił, że podpisanie "Deklaracji Szczecińskiej" jest szczególnie ważnym dla idei Korytarza momentem, bo do tej pory za utworzeniem CETC-ROUTE65 lobbowali samorządowcy z krajów, przez które szlak ma przebiegać, zaś teraz włączyły się w te starania rządy państw.
Europoseł Sławomir Nitras powiedział PAP, że Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego przyjęła złożoną przez niego wraz z europosłami Arturem Zasadą i Piotrem Borysem poprawkę do Strategii UE dla Regionu Morza Bałtyckiego na lata 2014-2020, która określa projekt CETC-ROUTE65 jako kluczowy dla rozwoju państw basenu Morza Bałtyckiego.(PAP)
szt/ bos/ jra/