Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Towary przecenione podlegają reklamacji

0
Podziel się:

Kupując przeceniony produkt, mamy te same prawa, co przed obniżką -
przypomniała rzeczniczka prasowa UOKiK Magdalena Cieloch. Sytuacja może być jednak inna, gdy towar
przeceniono ze względu na wadę, o której kupujący był informowany - podkreślają eksperci.

Kupując przeceniony produkt, mamy te same prawa, co przed obniżką - przypomniała rzeczniczka prasowa UOKiK Magdalena Cieloch. Sytuacja może być jednak inna, gdy towar przeceniono ze względu na wadę, o której kupujący był informowany - podkreślają eksperci.

Jak wyjaśniła rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w sytuacji, gdy w kupionej na wyprzedaży koszuli brakuje guzików, towar można zareklamować u sprzedawcy w ciągu dwóch lat od zakupu, ale nie później niż w terminie dwóch miesięcy od wykrycia wady. "Oczywiście, konieczny będzie dowód zakupu - czyli paragon" - przypomniała.

Jej zdaniem, zawsze warto także sprawdzić cenę produktu oferowanego razem z tzw. gratisem. "Zdarza się, że kupując w komplecie szczoteczkę i pastę do zębów, zapłacimy więcej niż wtedy, gdy te same produkty weźmiemy osobno" - powiedziała Cieloch.

Rzeczniczka UOKiK przypomniała także, że mamy prawo kupić towar po cenie, która umieszczona jest na półce. W sytuacji, gdy zauważymy różnicę, można żądać zwrotu różnicy.

Sprzedawca nie ma natomiast obowiązku przyjąć produktu, który nie jest wadliwy. Sklep może np. zastrzec warunki zamiany, np. jeśli dostarczymy go wraz z pudełkiem, albo wymaga kompletu metek.

Cieloch zwróciła uwagę, że konsument chętnie wkłada produkty do koszyka, gdy ich cena jest atrakcyjna, np. z końcówką 99 groszy. "Podczas wyprzedaży warto (....) krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach - nie wszystkie są dla nas okazją" - ostrzegła.

"Zawsze, gdy spotykamy się ze +szczególną okazją+ bądź +wyjątkową ofertą+ nasza czujność powinna być większa, nie tylko w okresie wyprzedaży" - potwierdziła prezes Stowarzyszenie Konsumentów Polskich Grażyna Rokicka.

Jak dodała, niektóre sklepy tylko pozornie obniżają ceny. Zdarza się także, że między towarami wyprzedawanymi może znaleźć się produkt z niezmienioną ceną, warto więc czytać dokładnie etykiety i dopytywać sprzedawcę.

Według prezes, nie należy kupować towarów zbędnych, tak na wszelki wypadek - nawet, jeśli kosztują mało, bo to mogą być wyrzucone pieniądze. Ponadto nie powinno się pod pretekstem wyprzedaży kupować towarów wadliwych, przeterminowanych. Jak podkreśliła, warto jest zachować paragon.

Przypomniała, że należy zawsze sprawdzić przed zakupem, z jakiego powodu cena została obniżona, bo przecena ze względu na wadę wiąże się z brakiem możliwości reklamowania produktu.

Potwierdziła to powiatowy rzecznik konsumentów w Piasecznie Sylwia Wałachowska. "Gdy towar jest przeceniony ze względu na wadę i konsument jest o niej poinformowany, możliwości reklamacji są ograniczone do innych wad, stwierdzonych po zakupie" - powiedziała.

Zdaniem Wałachowskiej, kupujący są coraz bardziej świadomi swoich praw w kwestiach reklamacji. Jak oceniła, dużą rolę odgrywa w tym internet. "Bardzo często konsumenci mówią, że przeczytali o jakiejś sytuacji na forach lub portalu" - podkreśliła. Jak dodała, nadal zdarzają się jednak przypadki błędnej oceny sytuacji przez kupujących.(PAP)

dpa/ amac/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)