Na budowanym odcinku autostrady A2 Świecko-Nowy Tomyśl w piątek rozpoczęło się układanie nawierzchni betonowej na trzykilometrowym odcinku testowym. Układana nawierzchnia składa się z dwóch warstw betonu. Obie warstwy zostały tak zaprojektowane, aby mogły wytrzymać prognozowany ruch samochodów przez ponad 30 lat.
Cała trasa autostrady o długości 105,9 km ma być gotowa przed końcem 2011 roku. Odcinek autostrady A2 Świecko-Nowy Tomyśl realizowany jest przez spółkę koncesyjną Autostrada Wielkopolska II SA.
Jak wyjaśniła rzecznik prasowy spółki Zofia Kwiatkowska, odcinek testowy jest wykonywany w celu sprawdzenia technologii, maszyn i procedur odbioru. Układanie nawierzchni potrwa do 22 listopada. "Tego typu odcinek betonowy układany jest po raz pierwszy w Polsce w nowej technologii tzw. nawierzchni betonowej z wyeksponowanym kruszywem. Technologia ta została rozwinięta kilka lat temu i jest obecnie stosowana w takich krajach jak Belgia, Austria oraz Niemcy, gdzie od roku 2007 jest to standardowa technologia dla nawierzchni betonowych na autostradach" - poinformowała.
"Wykonawca robót budowlanych, firma A2Strada zdecydował się na realizację odcinka testowego właśnie teraz z uwagi na ewentualną możliwość dopracowania wybranej technologii jeszcze w tym roku, czyli przed rozpoczęciem pełnego sezonu budowlanego na wiosnę 2010 r." - poinformował prezes zarządu spółki Autostrada Wielkopolska II SA Andrzej Patalas.
Dodał, że wykonywanie odcinka testowego jest wymagane przepisami, bo i procedura, i technologia musi przed rozpoczęciem faktycznej budowy drogi zatwierdzona przez niezależnego inżyniera.
Obecnie prace budowlane są prowadzone na łącznej długości 57 km przyszłej trasy i przy budowie 25 z 81 obiektów mostowych. Powstaje też betonowy odcinek testowy o długości 3 km, na którym sprawdzane będą technologie, maszyny i procedury.
Droga z Nowego Tomyśla do Świecka będzie pierwszym tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej w Polsce. Trasa zostanie oddana do użytku z pełnym wyposażeniem, m.in. punktami poboru opłat, systemem alarmowym, miejscami obsługi podróżnych.
Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2009 roku. Koszt samej budowy wynosi 1,29 mld euro (całej inwestycji 1,6 mld euro). Pieniądze będą pochodzić z trzech źródeł: Europejskiego Banku Inwestycyjnego (ok. 1 mld euro), międzynarodowych banków komercyjnych (ok. 400 mln euro) i z wpłat akcjonariuszy Autostrady Wielkopolskiej (186 mln euro).
Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem; na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna. Po oddaniu budowanego odcinka A2 będzie liczyć prawie 360 km. (PAP)
rpo/ bos/ jra/