Prace takich artystów jak: Man Ray, Nan Goldin, Cindy Sherman, Edward Hartwig znajdą się na wystawie fotografii z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego, którą od środy można oglądać w wilanowskiej Oranżerii. Wystawa zatytułowana jest "Uśpiony kapitał".
Na wystawę składa się 270 prac z kolekcji poznańskiego kolekcjonera Cezarego Pieczyńskiego. Jego zbiory obejmują m.in. dzieła polskiej awangardy międzywojennej i modernizmu lat 40., 50. i 60., a także bogaty wybór fotografii XX wieku.
"Kolekcja fotografii Cezarego Pieczyńskiego oferuje wgląd w dzieje dwudziestowiecznej fotografii, stającej się osobnym obszarem artystycznych poszukiwań. Wystawa części tej kolekcji jest niezwykłą dla polskiej publiczności okazją zobaczenia wyboru prac należących do najważniejszych osiągnięć w historii polskiej i światowej fotografii. Wybór ten obejmuje przykłady unikatowych prac pierwszych eksperymentatorów, jak Eadweard Muybridge z jego sięgającymi jeszcze dziewiętnastego wieku fotograficznymi dokumentacjami ruchu, zdjęcia pionierów fotografii artystycznej, jak Paul Strand, dzieła wybitnych twórców awangardy dadaistycznej, konstruktywistycznej czy surrealistycznej jak Raoul Hausmann, Man Ray, Aleksander Rodczenko, Christian Schad i prace czołowych twórców współczesnej fotografii Nan Goldin, Thomas Ruff, Cindy Sherman" - powiedział podczas wtorkowej konferencji prasowej kurator wystawy, Włodzimierz Nowaczyk.
Na wystawie znajdują się prace opatrzone nazwiskami klasyków XX wieku i niezwykłe dzieła anonimowych autorów. Obszerny wybór z fotografii polskiej sięga awangardy międzywojennej i dokonań twórcy heliografii, Karola Hillera, poprzez nowatorskie eksperymenty lat 40. (prace Zbigniewa Dłubaka, Fortunaty Obrąpalskiej) i poszukiwania medialne lat 70. reprezentowane w kolekcji Pieczyńskiego przez prace Natalii LL, Ireneusza Pierzgalskiego i Józefa Robakowskiego. Kolekcja obejmuje zarówno prace artystów młodego pokolenia jak i nieżyjących już mistrzów, jak Edward Hartwig, Roman Cieślewicz czy Zofia Rydet.
Ekspozycja "Uśpiony kapitał. Fotografia XX wieku z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego" otwiera organizowany przez Fundację Profile w Warszawie i Muzeum Pałac w Wilanowie cykliczny program wystaw prezentujących najciekawsze prywatne kolekcje sztuki współczesnej i nowoczesnej. Projekt ma ambicje nie tylko pokazania "uśpionego kapitału" tych nieznanych publicznie zbiorów, ale również zapoczątkowania debaty na temat powstających współcześnie kolekcji sztuki.
Prezentacja prywatnych kolekcji w Oranżerii Pałacu w Wilanowie jest nawiązaniem do historii tego miejsca, niezwykle ważnego dla dziejów i tradycji kolekcjonerstwa. To tutaj w 1805 roku Stanisław Kostka Potocki, wielki znawca i kolekcjoner sztuki, udostępnił publiczności swoją kolekcję, tworząc jedno z pierwszych muzeów w Polsce.
Wystawa "Uśpiony kapitał" czynna będzie do końca października. (PAP)
aszw/ ls/