Symboliczną "pierwszą łopatę" wbiły w piątek na placu budowy nowego mostu drogowego przez Wisłę władze Torunia i regionu kujawsko-pomorskiego. Inwestycja, warta prawie 550 mln zł, ma być gotowa w lecie 2013 roku.
"Dziś budowa mostu w Toruniu stała się faktem i zawdzięczamy to przede wszystkim mieszkańcom miasta. Dziękuję wszystkim, którzy do końca mnie wspierali i wierzyli, że uda się te inwestycję rozpocząć i że Toruń będzie miał wreszcie nowy most!" - podkreślił prezydent Torunia Michał Zaleski.
Przygotowania do budowy nowego mostu trwały sześć lat. Przetarg na budowę wygrało konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o., Strabag AG i Hermann Kirchner Polska Sp. z o.o.
Całkowity koszt inwestycji wyniesie 753 mln zł; oprócz należności za budowę, złożą się na niego m.in.: opłaty za wykupów gruntów, projekt, ubezpieczenie i sprawowanie funkcji inżyniera projektu. Miasto ma już podpisaną umowę na dofinansowanie budowy z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 327 mln zł, a resztę pokryje z własnego budżetu.
Stalowy most będzie miał dwa przęsła łukowe po 270 m długości każde, wsparte na jednej podporze centralnej w rzece. Długość całej trasy wraz z dojazdami wyniesie 4,1 km. Przeprawa o szerokości 30 m będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.
Będzie to drugi most drogowy w Toruniu. Dotychczasowa przeprawa ma 100-letnią historię. Pierwotnie most ten został wzniesiony, jako kolejowy przez Prusaków w latach 1907-1910 w Opaleniu (obecnie woj. pomorskie).
Po pierwszej wojnie światowej most znalazł się na terytorium Polski, tuż przy granicy z Niemcami i stracił znaczenie gospodarcze. Rozebrano go w latach 1928-29 i w częściach przeniesiono do Torunia. Most, po dobudowaniu trzech przęseł, oddano do użytku w 1932 r.
W piątek od późnego popołudnia można było oglądać pokaz świetlny - symboliczny most przez Wisłę. Wiązki światła z ustawionych po obu stronach Wisły reflektorów o dużej mocy połączyły się nad rzeką, symbolicznie wskazując miejsce, w którym stanie nowy most. (PAP)
olz/ drag/