Zakończona została modernizacja linii kolejowej na trasie z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni Chylonii. Na tym odcinku pociągi mogą korzystać już z dwóch torów. Trasa jest częścią linii E65 z Warszawy do Gdyni.
Modernizacja całej ok. 350-km trasy ma się zakończyć pod koniec roku i wtedy podróż z Warszawy do Gdyni będzie trwała ok. trzech godzin.
Podczas konferencji prasowej w piątek w Sopocie poinformowano, że na trasie z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni Chylonii zmodernizowano ok. 100 km torów, zainstalowano 140 km sieci trakcyjnej. Zbudowano lub zmodernizowano 18 mostów i wiaduktów oraz zamontowano ponad 150 rozjazdów. Prace budowlane odbywały się na terenie Lokalnych Centrów Sterowania (LCS) w Gdańsku i w Gdyni.
Dyrektor projektu na terenie LCS w Gdańsku, Marcin Kurowski poinformował, że koszt modernizacji odcinka torów na terenie aglomeracji trójmiejskiej wynosi ponad 1,1 mld zł.
Zwrócił uwagę, że najważniejszym efektem modernizacji jest poprawa bezpieczeństwa pasażerów w pociągach oraz użytkowników dróg, przystosowanie linii do kursowania taboru z maksymalną prędkością 160 km/godz. i tym samym skrócenie czasu przejazdu. Wszystkie przystanki na trasie są przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.
Dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM (Szybka Kolej Miejska) w Trójmieście, Marcin Głuszek poinformował, że dzięki zakończeniu modernizacji linii kolejowej, po około półtorarocznej przerwie spowodowanej remontem, rozpoczną kursowanie pociągi SKM na trasach z Tczewa i z Pruszcza Gdańskiego do Gdańska. Od 9 marca na trasie z Tczewa do Gdańska i z powrotem każdego dnia od poniedziałku do niedzieli będzie kursować 16 pociągów. Na trasie z Pruszcza Gdańskiego do Gdańska i z powrotem codziennie ma być po 8 połączeń. "Będzie dużo połączeń w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego, na które wskazywali podróżni i które wynikają z badań marketingowych" - dodał.
Szef Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Maciej Dutkiewicz zwrócił uwagę, że według nowego rozkładu jazdy, który ma obowiązywać od 1 marca, najszybsze pociągi z Tczewa do Gdańska będą jechały ok. pół godziny, a regionalne ok. 50 minut.
Dutkiewicz zapewnił dziennikarzy, że modernizacja całej trasy E65 z Warszawy do Gdyni zakończy się pod koniec 2014 roku. Poinformował, że obecnie prace torowe prowadzone są jeszcze w rejonie Malborka i Iławy.
"Pod koniec roku będziemy jeździli po dwóch torach na tej trasie, a podróż będzie trwała poniżej trzech godzin" - dodał. Powiedział, że pod koniec 2014 roku na tej trasie PKP Intercity planuje debiut szybkiego pociągu Pendolino. "Te pociągi początkowo będą jeździły z prędkością 160 km/godz., a w 2015 roku planuje się zwiększenie maksymalnej prędkości do 200 km/godz." - dodał. (PAP)
bls/ je/ gma/