# Dochodzi informacja o przyjęciu zapisów dot. zasad rekrutacji #
27.11. Warszawa (PAP) - Zapisy dotyczące możliwości przekazywania przez samorządy szkół spółkom komunalnym i związkom międzygminnym zostały wykreślone z projektu nowelizacji ustawy o systemie oświaty. Wykreślenie zaproponowali w środę posłowie PO na posiedzeniu podkomisji sejmowej.
"Naszą intencją jest, aby w ustawie nie dotykać materii dotyczącej przekazywania szkół" - powiedziała Katarzyna Hall (PO) uzasadniając wniosek o wykreślenie tych zapisów. Nikt z posłów nie był przeciw temu wnioskowi. Poparło go też MEN.
Z projektu wykreślony został także zapis umożliwiający zatrudnianie w szkołach podstawowych nauczycieli, jako osoby wspomagające, na podstawie przepisów kodeksu pracy, a nie Karty Nauczyciela. Wniosek w tej sprawie również złożyła Hall.
Wykreślenie zapisów umożliwiających przekazywanie spółkom i związkom szkół bez względu na liczbę uczniów oraz zatrudnianie w szkole nauczycieli wspomagających na podstawie Kodeksu Pracy, były krytykowane przez związki zawodowe. Były wśród postulatów zawartych w petycji do premiera, złożonej w kancelarii premiera, podczas sobotniej demonstracji zorganizowanej przez Związek Nauczycielstwa Polskiego.
Na początku środowego posiedzenia podkomisji Hall poinformowała, że w imieniu grupy posłów PO będzie zgłaszała poprawki do projektu wykreślające zapisy wykraczające poza materię dotyczącą rekrutacji do szkół i przedszkoli oraz spraw pilnych. Z kolei Dariusz Piontkowski (PiS) zgłosił wniosek o wykreślenie z projektu wszystkich zapisów, które nie są związane z rekrutacją; posłowie odrzucili ten wniosek.
Z projektu wykreślone zostały także zapisy doprecyzowujące zasady funkcjonowania świetlic w szkołach oraz zapisy zabraniające wydawcom podręczników oferowania szkołom i nauczycielom korzyści w zamian za dokonanie wyboru określonego podręcznika.
W projekcie podkomisja pozostawiła za to zapis dotyczący możliwości zatrudniania w przedszkolach osób, które nie są nauczycielami. Został on przyjęty przez posłów z zastrzeżeniem, że na poniedziałkowym posiedzeniu sejmowych Komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej MEN przedstawi szczegółową analizę skutków uchwalenia tego zapisu.
O odrzucenie tego zapisu wnioskowali posłowie: SLD, PiS i SP. Zwracali uwagę, że on także wykracza poza materię dotyczącą rekrutacji do przedszkoli i szkół. Wiceminister edukacji Przemysław Krzyżanowski poinformował, że chodzi o możliwość zatrudniania w przedszkolach osób do prowadzenia zajęć dodatkowych osób niemających uprawnień pedagogicznych.
Marzena Wróbel (SP) zaznaczyła, że osoby, które do tego roku prowadziły zajęcia dodatkowe w szkołach, miały uprawnienia pedagogiczne. Zwróciła uwagę, że zapis może spowodować, że w przedszkolach mogą pojawić się inne osoby, np. edukatorzy seksualni. Z kolei Dariusz Piontkowski (PiS) pytał, dlaczego zapis w projekcie nie został tak sformułowany, by jednoznacznie było wiadomo, że chodzi o zajęcia dodatkowe.
Wiceprezes ZNP Krzysztof Baszczyński przestrzegał, przed przyjęciem tego zapisu, gdyż jego zdaniem może on doprowadzić do sytuacji, że po jakimś czasie wszystkie osoby pracujące w przedszkolach nie będą nauczycielami. Wykreślenie tego zapisu było również postulatem ZNP zawartym w petycji do premiera.
Teresa Misiuk z Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" podkreśliła, że do pracy z małymi dziećmi w ogóle nie powinno się dopuszczać osób bez kwalifikacji pedagogicznych.
Zapisu broniły posłanki PO i przedstawiciel Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, mówili, że chodzi m.in. o specjalistki od rytmiki, które nie mogą indywidualnie zawierać umów o pracę z przedszkolami.
Wniosek o odrzucenie zapisu umożliwiającego zatrudnianie w przedszkolach osób niebędących nauczycielami zgłosił Artur Ostrowski (SLD). Wniosek ten w głosowaniu został przez podkomisję odrzucony.
Następnie posłowie przyjęli zapisy dotyczące zasad rekrutacji do publicznych przedszkoli i szkół. Wprowadzenie tych zapisów to wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego ze stycznia tego roku. Trybunał orzekł, że dotychczasowe przepisy o naborze do publicznych przedszkoli i szkół są niekonstytucyjne - dają bowiem ministrowi edukacji zbyt dużą swobodę tworzenia zasad rekrutacji. Dał 12 miesięcy na usunięcie wad prawnych.
Zgodnie z projektem w pierwszej kolejności do publicznych przedszkoli będą przyjmowane dzieci mieszkańców gminy, na terenie której znajduje się placówka. W przypadku większej liczby kandydatów z gminy niż liczba dostępnych miejsc, przeprowadzone zostanie postępowanie rekrutacyjne. Wówczas najpierw przyjęte zostaną dzieci niepełnosprawne, mające niepełnosprawnego rodzica, niepełnosprawne rodzeństwo, pochodzące z rodzin wielodzietnych (min. troje dzieci), objętych pieczą zastępczą oraz wychowywane przez samotnych rodziców (obowiązuje definicja analogiczna jak w ustawie o świadczeniach rodzinnych). Wszystkie te kryteria mają jednakową wartość.
Na pozostałe miejsca dzieci przyjmowane będą zgodnie z dodatkowymi kryteriami określanymi przez gminę; nie może być ich więcej niż sześć. Jednym z nich musi być pierwszeństwo dla pracujących zawodowo rodziców lub rodzica. Innym może być kryterium dochodowe. Gmina ma określić dokumenty niezbędne do potwierdzenia spełniania wszystkich ustanowionych przez siebie kryteriów.
Podczas rekrutacji do publicznych szkół podstawowych i gimnazjów zachowane zostają dotychczasowe rozwiązania, zgodnie z którymi uczniowie mieszkający w rejonie danej szkoły są przyjmowani bez postępowania rekrutacyjnego. Jeśli szkoła dysponuje wolnymi miejscami może przyjąć uczniów mieszkających poza rejonem szkoły.
Również w przypadku szkół ponadgimnazjalnych zachowane zostaną w dużym zakresie dotychczas obowiązujące rozwiązania. Tak jak obecnie będą brane pod uwagę wyniki uzyskane na zakończenie nauki w gimnazjum (odnotowane na świadectwie, potwierdzone zaświadczeniem o wynikach egzaminu gimnazjalnego oraz stosownymi zaświadczeniami). Zachowane zostało prawo laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych i laureatów konkursów przedmiotowych do przyjęcia do szkoły bez postępowania rekrutacyjnego. (PAP)
dsr/ abe/ jbr/