# dochodzą stanowiska władz portu i prezydenta Szczecina #
03.04. Warszawa (PAP) - Minister transportu chce naprawić błąd w przepisach, powodujący, że zarząd portów w Świnoujściu i Szczecinie płaci od lat 10-krotnie wyższą opłatę za użytkowanie wieczyste, niż zarządy portów w Gdańsku i Gdyni. Jest już gotowy projekt w tej sprawie.
Wszystkie cztery porty są uznawane za "niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa" i teoretycznie wszystkie powinny płacić niższe opłaty za wieczyste użytkowanie i z tytułu zarządu nieruchomościami.
W praktyce jest jednak inaczej - od lat zarządy portów Gdańsk i Gdynia płacą opłatę roczną z tytułu użytkowania wieczystego w wysokości 0,3 proc. ceny nieruchomości, natomiast Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście płaci ją w wysokości 3 proc. ceny nieruchomości. Podobnie jest z opłatą roczną z tytułu trwałego zarządu: zarządy portów Gdańsk i Gdynia płacą ją w wysokości 0,1 proc. ceny, a zarząd portów w Szczecinie i Świnoujściu - w wysokości 1 proc. ceny.
Różnica wynika z niejasnego przepisu w rozporządzeniu Rady Ministrów z 24 sierpnia 2004 r. Wymienia on bowiem - wśród nieruchomości uznanych za "niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa" - nieruchomości wykorzystywane "na porty i przystanie żeglugi śródlądowej, którym odrębne przepisy nadają znaczenie obronne".
Z przepisu nie wynika jednoznacznie, czy chodzi o porty morskie, czy porty śródlądowego. Dla prawników najważniejszy jest użyty w przepisie spójnik "i", co oznaczałoby, że chodzi wyłącznie o porty i przystanie śródlądowe - bez portów morskich. Tak właśnie interpretowały dotychczas przepis urzędy, a potem i sądy, decydując w sprawie opłat od zarządu portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Natomiast zarządy portów w Gdańsku i Gdyni nie miały z tym problemu, bo urzędy decydujące o wysokości opłat uznały je za "niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa".
Po to, by zlikwidować tę dysproporcję, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej przygotował projekt zmiany rozporządzenia z 24 sierpnia 2004 r. Z rozporządzenia tego miałoby jednoznacznie wynikać, że porty morskie są uznawane za "niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa".
Projekt trafił do uzgodnień międzyresortowych. Jeśli następnie przyjmie go Rada Ministrów, to rozporządzenie wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Wówczas urzędy powinny obniżyć stawki opłat pobieranych od zarządu portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Dla gmin i budżetu państwa będzie to spory ubytek dochodów; wstępnie oszacowano, że opłaty za samo tylko użytkowanie wieczyste nieruchomości w porcie Szczecin zmaleją o ok. 3,8 mln zł, z obecnych 4,2 mln zł.
Jak powiedziała PAP rzeczniczka prezydenta Szczecina Aleksandra Charuk, propozycje ministerstwa są w tej chwili analizowane w magistracie. "Nie zmienia to faktu, że prezydent Piotr Krzystek już w ubiegłym roku proponował zmianę w ustawie o gospodarce nieruchomościami, która w jednoznaczny sposób rozwieje wszelkie wątpliwości interpretacyjne" - przypomniała.
Krzystek proponował, by w tej ustawie zapisać, że opłaty "za nieruchomości gruntowe oddane na cele działalności portowej polegające w szczególności na załadunku, wyładunku, przeładunku, składowaniu, magazynowaniu i innych czynności o charakterze portowym położone w granicach portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej" miałyby wynosić 0,3 proc. ceny gruntu.
Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Jarosław Siergiej przypomniał w rozmowie z PAP, że kierownictwo portów już od kilku lat podejmuje intensywne starania na rzecz ujednolicenia kwestii opłat za użytkowanie wieczyste gruntów w polskich portach.
"Z tym większym zadowoleniem przyjmujemy postępy w pracach ministerstwa transportu. Mamy nadzieję, że wprowadzenie nowego rozporządzenia wyeliminuje różnice w interpretacji zapisów w zakresie wysokości stosowanych stawek. Liczymy, że zaproponowane rozwiązanie wiązać się będzie nie tylko z zastosowaniem tej samej stawki dla wszystkich portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki kraju, ale że będzie to stawka 0,3 proc." - podkreślił.
Zarządy portów morskich nie gospodarują całością obszarów portów morskich. Obecnie na obszarze portu Gdańsk z 3248 hektarów powierzchni lądowej w użytkowaniu wieczystym Zarządu Morskiego Portu Gdańsk znajduje się 667 ha, na obszarze portu Gdynia (508 ha) w użytkowaniu wieczystym Zarządu Morskiego Portu Gdynia znajduje się ok. 260 ha, na obszarze portu Szczecin (901 ha) w użytkowaniu wieczystym Zarządu Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście jest 397 ha, a na obszarze portu Świnoujście (530 ha) w użytkowaniu wieczystym Zarządu Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście - 130 ha. (PAP)
kjed/ epr/ mki/