Dyrektywa PSD2 ma w założeniu zwiększyć bezpieczeństwo korzystania z elektronicznych usług płatniczych. Zakłada ona obowiązek wprowadzenia procedury tzw. silnego uwierzytelnienia, które wymaga od banków potwierdzenia tożsamości swoich klientów na dwa różne sposoby (np. kod PIN lub hasło i kod SMS wysyłany każdorazowo przy logowaniu i transakcji).
Jednakże osoby nieprzygotowane na zmiany mogą być narażone na nowe formy oszustw, przed którymi przestrzega UKNF. Szczególnie niebezpieczne są tzw. ataki phishingowe – czyli podszywanie się pod osobę lub instytucję celem wyłudzenia informacji lub danych.
Dlatego korzystający z ofert bankowych muszą zwracać uwagę, czy przychodząca od banku korespondencja jest rzeczywiście przez ten bank wysyłana. UKNF zwraca uwagę, że powinniśmy uważać na "wszelkiego rodzaju wiadomości mailowe, SMS oraz próby kontaktu telefonicznego powołujące się na wejście w życie nowych rozwiązań, gdzie klient proszony jest o przekazanie informacji zawierających dane wrażliwe".
Wrażliwymi danymi są m.in. dane logowania do bankowości elektronicznej, kody autoryzacyjne i kody PIN, a także dane osobowe.
Klienci muszą też uważać na linki i załączniki zawarte w fałszywych e-mailach od banku. Oszuści często za nimi ukrywają programy śledzące, które łatwo mogą "zapamiętać" nasze dane, a następnie ułatwić wykorzystanie ich w niepożądany przez nas sposób.
Przeczytaj: Bankowa rewolucja już za miesiąc. Wszystkie banki jednego dnia zmienią sposób logowania do konta
UKNF zwraca też uwagę na wykonywanie podejrzanych płatności czy przelewu internetowego i zaleca konsumentom korzystanie tylko z zaufanych i znanych przez nich stron internetowych. Urząd zachęca również do kontaktu z dostawcą usług płatniczych w razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z korzystaniem z usług bankowych.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl