KNF we wtorek wydała komunikat, w którym przestrzega przed wzmożoną aktywnością cyberprzestępców. Przypomina też o rygorystycznych wymogach w zakresie bezpieczeństwa w sieci obowiązujących sektor finansowych.
KNF zwraca się do klientów banków
UKNF uspokaja też klientów banków. W przypadku czasowej niedostępności bankowości elektronicznej mają zachować spokój i nie ulegać panice. Podmioty rynku finansowego mają wyspecjalizowane zespoły reagowania na tego typu incydenty.
"Nie kieruj się anonimowymi opiniami czy komentarzami np. z mediów społecznościowych, czy forów internetowych. Upewnij się, że informacje, które otrzymujesz, pochodzą z wiarygodnego źródła, że nie są 'fake newsami'" - podpowiada urząd.
Urząd przypomina też, by nigdy nie podawać nikomu loginów, haseł, identyfikatorów czy danych osobowych przez internet lub telefon - szczególnie tych niezbędnych do zalogowania się na konto. W przeciwnym przypadku narażamy się na kradzież środków z konta.
Portal Niebezpiecznik.pl wyszedł z inicjatywą do klientów. Jeżeli zadzwoni ktoś sugerujący, że jest pracownikiem banku i poprosi o powyższe dane - należy się rozłączyć. Następnie trzeba skontaktować się z placówką banku, by potwierdzić wcześniejsze połączenie. W ostateczności stracimy tylko kilka minut, a możemy w ten sposób uchronić swoje oszczędności.
Na to również trzeba uważać
Klienci muszą też zwracać uwagę na propozycje instalacji oprogramowania lub aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł. Urząd przestrzega, że należy zwracać uwagę na otrzymane wiadomości e-mail oraz SMS. Należy weryfikować nadawcę e-maila, nawet jeśli znamy jego adres e-mail, gdyż oszuści potrafią podszywać się pod dowolnego nadawcę.
"Bądź czujny, nawet jeżeli osoba dzwoniąca do Ciebie oznajmia, że jest przedstawicielem banku i zna niektóre Twoje dane (np. imię i nazwisko, numer karty bankomatowej, PESEL, adres zamieszkania) - oszuści często podszywają się pod pracowników banku. Nie otwieraj przesłanych załączników lub linków przekierowujących do strony, na której będziesz musiał poświadczać swoje hasła" - zwraca uwagę urząd.
UKNF rekomenduje ponadto, aby zwracać uwagę na poprawność językową strony internetowej, na której przekazujemy dane karty. "W adresach, które widać w oknie przeglądarki często są błędne nazwy. Należy zwrócić uwagę, czy nie została zmieniona kolejność liter lub dodane zostały inne litery, lub znaki" - doradza urząd.
Alarm dotyczący cyberbezpieczeństwa
Premier Mateusz Morawiecki podpisał zarządzenie, którym podwyższył stopień alarmowy dotyczący zagrożeń w cyberprzestrzeni z ALFA-CRP do CHARLIE-CRP - poinformował pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński.
Od połowy lutego w całym kraju obowiązywał stopień alarmowy ALFA-CRP. Stopnie CRP to zabezpieczenie w przypadku zagrożenia o charakterze terrorystycznym godzącym w systemy teleinformatyczne administracji publiczne lub systemy, które wchodzą w skład infrastruktury krytycznej.
ALFA to pierwszy stopień alarmu, BRAVO - drugi, CHARLIE - trzeci, a DELTA - czwarty, najwyższy.