Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Katarzyna Bartman
|

Sklep odmówił ministrowi sprzedaży telefonu na raty. Bo nie widzi

447
Podziel się:

Sklep RTV EURO AGD w Pruszkowie nie podpisał umowy na sprzedaż ratalną telefonu, bo klient był niewidomy. Żaden z pracowników sklepu nie pomógł niepełnosprawnemu ministrowi. Umowę udało mu się podpisać z tym samym sklepem, ale elektronicznie.

Sklep odmówił ministrowi sprzedaży telefonu na raty. Bo nie widzi
(PAP, Artur Reszko)

Poniedziałek, 7 września. Pruszków pod Warszawą. Do tamtejszego sklepu sieci RTV EURO AGD wchodzi ojciec z 16-letnim synem. Przyszli kupić synowi telefon komórkowy. Zakup ma być na raty. Spłacał będzie syn, ale umowa będzie na ojca. Podchodzą do stanowiska obsługi klienta, w którym można zawrzeć umowę kredytową.

- Obsługująca sprzedaż ratalną pracownica na nasz widok robi minę rozdrażnionej. Jest dla nas nieuprzejma. Posyła nas najpierw do sprzedawcy po plastikową kartę kredytową zawierającą opis i kod wybranego produktu. Kiedy z nią wracamy, zaczyna piętrzyć przeszkody – opisuje Paweł Wdówik, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, klient sklepu i osoba ociemniała.

- Pani sugeruje, że umowę kredytową trzeba zrozumieć. Odpowiadam jej grzecznie, że nie powinno być z tym większych problemów. Wówczas pyta, kto mi ją odczyta i się za mnie podpisze – skoro nie widzę? – relacjonuje minister Wdówik – Sugeruje też, bym przyszedł z kimś dorosłym (syn jest niepełnoletni, nie posiada jeszcze dowodu osobistego).

Zobacz także: Klientka nie miała maseczki, ekspedientka ukarana grzywną. "Ta osoba zasłużyła na nagrodę"

Atmosfera gęstnieje z każdą minutą. Ekspedientka zastrzega, że żaden z banków, z którym współpracuje sklep, czyli Alior Bank oraz Santander Consumer Bank nie zawierają umów z osobami niewidzącymi.

Po chwili dodaje jednak, że Santander Consumer akceptuje umowy z osobami ociemniałymi, o ile jest przy tej umowie obecna jeszcze osoba trzecia.

Wdówik prosi więc kobietę, by ta odczytała mu regulamin sprzedaży ratalnej w przypadku, gdy o kredyt ubiega się osoba niewidząca.

Z jego treści wynika, że osobą tą może być osoba towarzysząca klientowi lub inny pracownik sklepu, który nie uczestniczy w podpisywaniu umowy. Ten musi jednak złożyć na umowie podpis poświadczający, że klient zapoznał się z treścią umowy i ją akceptuje. Musi też wpisać serię i numer dowodu osobistego.

Kobieta radzi ministrowi by przyszedł z kimś dorosłym. Na marginesie dodajmy, że pan minister przekroczył pięćdziesiątkę.

- Na pomoc przy zawarciu umowy nie godzi się żaden z pracowników sklepu. Zarówno kierownik sklepu, jak i pozostali pracownicy solidaryzują się z osobą, która mnie obsługuje. Poprosiłem o zaświadczenie, że nie zostanę obsłużony. Odmówiono mi go jednak – informuje.

"Zrobiło się nerwowo"

W tej sytuacji Wdówik postanawia wezwać policję, ale wówczas kobieta ze sprzedaży ratalnej zaczyna płakać i tłumaczyć, że jej nie wolno zawierać umów z osobami niewidzącymi.

- Zrobiło się nerwowo. Ta pani stwierdziła, że ją straszę i że przeze mnie może stracić pracę, więc się wycofałem – opowiada nasz rozmówca.

Przy wyjściu Wdówik rzuca w kierunku kobiety na pożegnanie informację, że orientuje się w prawach konsumenckich i to, co zrobił sklep to zwykła dyskryminacja. Dodaje, że jest członkiem rządu.

Ostatnie zdanie wypowiedziane przez ministra rozbawia zaszlochaną kobietę.

– Tak, na pewno jest pan z rządu... – potakiwała kiwając głową myśląc pewnie, że jestem wariatem – komentuje nasz rozmówca.

Co ciekawe, po powrocie do domu Wdówik wszedł na stronę internetową sklepu i kupił synowi upatrzony model na raty. Umowę zawarł z Aliorem. Z uzyskaniem kredytu drogą elektroniczną nie było żadnego problemu. Cała operacja zajęła mu kilka minut.

Minister zamieścił też krótki opis sytuacji na Twitterze. Napisał w nim: "w sklepie RTV EURO AGD odmówiono mi dzisiaj możliwości zakupu na raty, ponieważ jestem osobą niewidomą. Pani poprosiła, abym przyszedł z kimś dorosłym. Zdaniem pracownika żaden z banków współpracujących z siecią nie daje zgody na zawarcie umowy z osobą niewidomą. A teraz finał: te same raty, których mi odmówiono w sklepie, bez najmniejszego problemu otrzymałem dokonując zakupu przez internet. Prawo do poprawki!"

Próbowaliśmy skontaktować się z zarządem spółki Euro-net, właścicielem sieci sklepów RTV EURO AGD. Jedyny komentarz, jaki udało się nam uzyskać w tej sprawie z biura prasowego spółki był taki, że trwa weryfikacja zaistniałej sytuacji.

To nie pierwsze zastrzeżenie do Euro-netu. W 2013 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę karę w wysokości pół miliona złotych za to, że ta wprowadzała klientów w błąd co do darmowej dostawy, która miała być ograniczona czasowo do zamówień złożonych wyłącznie do piątku. Tymczasem w praktyce opcja ta była dostępna również w inne dni tygodnia.

Sieć przez kilka miesięcy pozyskała w ten sposób klientów, którzy zdaniem UOKiK w innym razie nie zdecydowaliby się na zrobienie tam zakupów.

Kredyt dla niewidomego. Co mówią banki

Santander Consumer Bank zapewnia, że z ich strony nie było żadnych przeszkód do zawarcia umowy. Magdalena Grzelak, rzecznik prasowy banku ubolewa, że doszło do takiego incydentu. - Santander Consumer Bank S.A. udziela kredytów ratalnych wszystkim osobom, które spełniają warunki kredytowe, a więc również osobom niewidomym – zaznacza Grzelak.

Dodaje, że bank stworzył specjalne zasady obsługi klientów z niepełnosprawnościami, które mają na celu przede wszystkim zabezpieczenie interesu klientów z wadami słuchu czy wzroku.

- Dbając o komfort i interes klienta umowa musi być mu odczytana, a żeby miał pewność zgodności podpisywanych dokumentów z wersją odczytywaną, rekomendujemy przy tym obecność osoby trzeciej – wyjaśnia rzeczniczka.

Zaznacza, że bank poprosił o wyjaśnienia zarząd spółki Euro-net.

- Skontaktowaliśmy się z naszym partnerem RTV EURO AGD, aby upewnić się, że powyższe zasady są znane wszystkim pracownikom sklepu, którzy zajmują się obsługą klientów pod kątem sprzedaży kredytów ratalnych - informuje Grzelak.

- Zakładamy, że opisana sytuacja miała charakter incydentalny, a informacje przekazane przez obsługę zostały niezrozumiane lub przekazane w niewłaściwy sposób.

Jak twierdzi rzeczniczka, pracownicy sklepów, którzy uczestniczą w procesie zawierania umów ratalnych mają obowiązek pomagania klientom, w tym również udostępniania swoich danych, jeśli zajdzie taka potrzeba.

[AKTUALIZACJA]

Już po publikacji tekstu firma RTV EURO AGD wydała oświadczenie. Podkreśla w nim, że jest jej "bardzo przykro z powodu zaistniałej sytuacji". Jak dodano, "działania pracowników sklepu wynikały jedynie z troski o formalne bezpieczeństwo Klienta, zawierającego zobowiązania finansowe".

"Zgłoszenie potraktowaliśmy bardzo poważnie. Skontaktowaliśmy się już z naszymi partnerami bankowymi żeby tak zmodyfikować procedury udzielania kredytów, aby w ramach obowiązujących przepisów prawnych wprowadzić dodatkowe ułatwienia dla osób ze specjalnymi potrzebami, które planują zaciągnięcie kredytu w naszym sklepie" - czytamy w oświadczeniu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(447)
WYRÓŻNIONE
OTTOPLEY
4 lata temu
Dla mnie pracownik do zwolnienia. Wiele razy obsługiwałem niepełnosprawnych, Tłumaczyłem i pomagałem. Bo wiedziałem, że mimo nieatrakcyjnych cen względem internetu, ten klient przyjdzie do mnie bo był obsłużony prawidłowo!
Marcin Harcer...
4 lata temu
Niekompetencję należy tępić. Znam Pawła z lat młodości. Otwarty, przesympatyczny człowiek. Szkoda, że go tak życie doświadcza. To odpowiedni człowiek na tym stanowisku.
podatnik
4 lata temu
nie ministrowi tylko obywatelowi, nie zazdroszczę pani sprzedającej
NAJNOWSZE KOMENTARZE (447)
,,,
4 lata temu
W przypadku osob niepelnosprawnych, jak w tym wypadku osob niewidomych jest wymagane przeczytanie umowy przez osobe trzecia ze zdolnosciami prawnymi. 16-latek takich nie ma. A do podpisania umowy wymagany jest rowniez podpis osoby towarzyszacej z nr dowodu osobistego, chyba nie jest to w zakresie obowiazkow obslugi zeby swiadczyc za kogos, kogo widzi pierwszy raz w zyciu, Zalosne..
sezam
4 lata temu
Ta sieć sklepów tak ma, tam są w 90% roboty, a nie ludzie myślący.Wiem, bo miałem z nimi dotrzynienia, traktują potencjalnego klienta jak de.. b. l a.
Gosc
4 lata temu
Trudno zmusić kogoś aby swoim podpisem świadczył komuś kredyt,wszędzie ostrzegają aby tego nie robić,niewidomy jest takim samym obywatelem jak wszyscy,trzeba chodzić z rodziną,
rycho
4 lata temu
pracownica zachowała się nieprofesjonalnie więc po co zatrudniać takich? często spotykany przypadek w naszych sklepach pracownicy nie potrafią udzielić informacji bo są nieukami
HIENA
4 lata temu
Spróbuj na poczcie poprosić panią z okienka aby za ciebie wypełniła blankiet wpłaty Możesz mieć 90 lat i mówić że niedowidzisz Przepis mówi wyraźnie NIE WOLNO !
...
Następna strona

© 2024 WIRTUALNA POLSKA MEDIA S.A.

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.