Przypomnijmy, że w ustawie gwarantującej Polakom 3 tys. zł dopłat na zakup węgla znalazły się przepisy zmieniające prawo bankowe i wzmacniające Bankowy Fundusz Gwarancyjny.
W pewnym momencie okazało się jednak, że ustawa o - teoretycznie - dopłatach do węgla, posiada również zapisy zmieniające ustawę o prawie bankowym i wzmacniające Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Po zmianie większa grupa podmiotów, a nie tylko inne banki, będą mogły wziąć udział we wszczęciu przymusowej restrukturyzacji po tym, jak decyzję w tym zakresie podejmie BFG.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przepisy zmieniające prawo bankowe
W opinii do ustawy, która w tym tygodniu ma być procedowana przez Senat, Związek Banków Polskich zwraca uwagę, że "w dotychczasowych pracach nad projektem nie dochowano należytych standardów, co pozbawiło proces legislacyjny waloru pogłębionej dyskusji nad proponowanymi rozwiązaniami i transparentności".
W szczególności nie jest zrozumiałe, dlaczego tak ważne w skutkach kwestie dla sektora bankowego są procedowane przy okazji prac nad Ustawą. Projekt Ustawy przed wniesieniem do Sejmu, choć dotyka istotnych kwestii związanych ze stabilnością i funkcjonowaniem sektora bankowego, nie był z sektorem bankowym konsultowany i co należy wyraźnie podkreślić, projekt ten na etapie rządowym nie został poddany żadnym konsultacjom publicznym i został przyjęty z pominięciem podstawowych zasad prawidłowej legislacji - czytamy
"Biorąc pod uwagę sposób i tempo procedowania Ustawy, należy uznać, że narusza ona nie tylko zasady przyzwoitej legislacji i transparentności procesu legislacyjnego, ale również pozostaje w sprzeczności z zasadą demokratycznego państwa prawa, praworządności, pewności prawa i zaufania do instytucji państwowych" - dodaje ZBP.
ZBP zwraca uwagę, że kilka tygodni wcześniej uchwalona została ustawa o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom przewidująca powszechne wakacje kredytowe, które w opinii Związku prowadzą do poważnego obniżenia wartości poszczególnych banków i mogą być przyczyną poważnej destabilizacji systemu bankowego w Polsce.
Obecnie zaś, w trybie ekstraordynaryjnym, procedowane są rewolucyjne rozwiązania, takie jak zmiany w przepisach o wydaniu zezwoleń dla podmiotu przejmującego jako banku, w myśl których zezwolenie takie może być wydane dla podmiotu, który nie jest bankiem lub podmiotem nadzorowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego. Przyjęty trend regulacyjny i procedowanie w ten sposób przepisów wpływających na kondycję i stabilność sektora bankowego uniemożliwia budowanie stabilnych relacji pomiędzy bankiem a jego klientami (kredytobiorcami, deponentami) i inwestorami, w szczególności reprezentujących klientów indywidualnych. W wymiarze długofalowym takie działania wpłyną niekorzystnie na zdolność sektora bankowego do finansowania gospodarki" - pisze ZBP.
Jak pisaliśmy, Paulina Hennig-Kloska (Polska 2050) uważa, że "ustawa węglowa to plan Zdzisława 2.0"
W ten sposób nawiązała do afery Komisji Nadzoru Finansowego sprzed niemal czterech lat. "Gazeta Wyborcza" ujawniła wtedy taśmy, z których wynika, że w 2018 r. Leszkowi Czarneckiemu "plan Zdzisława" przedstawił ówczesny prezes KNF Marek Chrzanowski. Miał on umożliwić przejęcie banku przez inny bank za złotówkę.