BLIK istnieje od ośmiu lat. To jednak 2022 r. zapisze się złotymi zgłoskami Polskiego Standardu Płatności (PSP), właściciela marki. W minionym roku Polacy wykonali ponad 1,2 mld operacji za pomocą Blika o wartości 163,9 mld zł. Tylko w czwartym kwartale klienci wykonali 371 mln operacji o wartości blisko 50 mld zł. To wzrost wartości o ok. 53 proc. rok do roku. To oznacza, że w ciągu trzech ostatnich miesięcy wykonali oni 4 mln transakcji dziennie za pomocą Blika.
Za nami przełomowy rok. W ciągu tych dwunastu intensywnych miesięcy udało nam się nie tylko wzmocnić pozycję Blika na polskim rynku, ale także zwiększyć jego widoczność za granicą. Dzięki planowanemu przejęciu słowackiej spółki VIAMO dziś możemy myśleć o naszym dalszym rozwoju poza Polską – wskazuje Dariusz Mazurkiewicz, prezes PSP, cytowany w komunikacie.
Rozwój tej formy płatności widać też, jeżeli porównamy miniony rok z danymi historycznymi. Od momentu powstania Blika, czyli od ośmiu lat, użytkownicy zrealizowali niemal 2,8 mld transakcji o wartości 371,4 mld zł. Dziś zresztą niemal 13 mln osób aktywnie korzysta z tej formy płatności.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Blikiem najchętniej płacimy w sieci
Najchętniej sięgamy po Blika podczas zakupów w sieci. W ubiegłym roku klienci opłacili w ten sposób 714,2 mln transakcji online, co daje 60 proc. wszystkich płatności Blikiem. Ich wartość wyniosła 89,2 mld zł.
Jeszcze w 2021 r. takich operacji było o 37 proc. mniej, czyli 522,5 mln. Ich kwota też była mniejsza i wyniosła 61,6 mld.
Z naszych danych transakcyjnych wynika, że najczęściej wykorzystują Blika na platformach typu marketplace i do płacenia za rachunki. W ubiegłym roku, w związku z rozgrywkami Mistrzostw Świata, częściej korzystali z Blika w serwisach firm bukmacherskich. Jednak z kwartału na kwartał rosną również inne kategorie zakupowe, takie jak moda czy drogerie – wymienia Monika Król, wiceprezeska PSP.
Również dane Narodowego Banku Polskiego potwierdzają silną pozycję Blika w transakcjach e-commerce. Od czwartego kwartału 2018 r. Blik wyprzedza płatności kartami pod względem liczby transakcji realizowanych w polskim e-handlu. W pierwszym półroczu 2022 r. przewaga Blika nad kartami wniosła 215 proc., jeżeli chodzi o płatności w sieci.
Coraz więcej usług i zapowiedź ekspansji
Od momentu powstania Blik stale rozszerza zakres swoich usług. Dziś można nim również: wypłacać pieniądze z bankomatów, płacić zbliżeniowo w sklepach czy też przelewać pieniądze na numer telefonu. Ta ostatnia usługa odpowiada za niemal jedną piątą transakcji wykonanych Blikiem.
PSP ma zresztą plany ekspansji zagranicznej, co ujawnia prezes PSP. – Naszą ambicją jest, aby Blik stał się systemem płatności, który jest dostępny dla użytkowników europejskich aplikacji bankowych, i który dostarcza im wyjątkowych doświadczeń zakupowych. O postępach prac w tym obszarze będziemy mogli powiedzieć nieco więcej już wkrótce – zapowiada Dariusz Mazurkiewicz.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.