Wzrost wydatków banków na reklamę sięga nawet 86 proc. w radiu i 41 w gazetach. Kryzys dotknie dopiero przyszłorocznych budżetów.
Jak podaje ExpertMonitor w pierwszym półroczu tego roku, wydatki banków na reklamę sięgnęły 480 mln zł, co stanowi prawie 70 proc. z całego zeszłorocznego budżetu reklamowego instytucji finansowych.
Tylko w III kwartale tego roku banki wydały na reklamę w mediach 183 mln złotych. To z kolei o połowę więcej niż przed rokiem.
Banki nie spodziewają się kryzysu?
Budżety marketingowe na ten rok już są dawno zamknięte, a ustalane były zanim jeszcze do Polski zaczęły docierać wyraźne sygnały o załamaniu za Oceanem. Nic więc dziwnego, że mimo pesymistycznych prognoz na przyszłość, bieżące wydatki reklamowe instytucji finansowych stale rosną.
-_ Strategie reklamowe ustalane są z dużym wyprzedzeniem i podlegają sezonowości. O tym, czy i w jaki sposób kryzys na rynkach wpłynął na reklamę będzie więc można powiedzieć dopiero w przyszłym roku - _mówi w rozmowie z Money.pl Edyta Łyszkowska z AGB Nielsen Media Research.
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ >Jak załamanie na rynkach wpłynie na media?
Potwierdzają to przedstawiciele banków. Na razie jednak nie chcą zdradzać szczegółów przyszłorocznych budżetów marketingowych. _ _
_ - Intensywność akcji reklamowych nie została zmniejszona z uwagi na kryzys. Jeśli chodzi o 2009 rok, planujemy dostosować budżet reklamowy do realiów rynkowych, tak jak to robimy od kilku lat _ - mówi Barbara Pasterczyk z ING Banku Śląskiego.
Również budżet reklamowy banku Raiffeisen będzie utrzymany na poziomie podobnym do tegorocznego. - _ Nie planujemy oszczędności _- mówi w rozmowie z *Money.pl *Joanna Cegłowska z Raffeisena.
Telewizja zarabia najwięcej, reklama radiowa rośnie najszybciej
Podsumowaliśmy wydatki polskich banków na akcje promocyjne w pierwszych trzech kwartałach tego roku i w analogicznym okresie 2007 roku.
Okazało się, że największą dynamikę przychodów z tego tytułu odnotowały stacje radiowe, bo zarobiły na reklamie banków o 86 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Tam wpływy zwiększyły się, jak podaje ExpertMonitor, z 35 do 65,5 mln złotych. Biura reklamy w gazetach zarobiły na bankach jak dotąd o 41 procent więcej niż przed rokiem.
Wydatki banków na reklamę w mediach w mln zł w 3 pierwszych kwartałach 2007 i 2008 roku (wg ExpertMonitor)
Wydatki na reklamę w telewizji - choć największe, bo sięgające w tym roku 400, a w zeszłym 293 mln złotych - wzrosły natomiast tylko o 37 procent. Może to być związane z dużymi podwyżkami cen emisji w jesiennych ramówkach.
Najmniejszy wzrost zanotował sektor reklamy zewnętrznej. Banki w zeszłym roku zasiliły go kwotą w wysokości 21milionów, w tym zaś dotychczasowe wydatki nie przekroczyły 25 mln złotych.
Łącznie banki, jak podaje ExpertMonitor, w pierwszych trzech kwartałach zeszłego roku na reklamę wydały 468 mln zł, a w tym roku - już 656 milionów.
Bank pokonał firmę ubezpieczeniową w telewizji
W zeszłym roku w październiku w samej telewizji spośród wszystkich instytucji finansowych najwięcej wydała firma ubezpieczeniowa AXA, natomiast w tym roku pozycję lidera przejął bank PKO BP. Po spadkach na giełdzie i doniesieniach o kłopotach światowych gigantów bankowych uruchomiono intensywną kampanię lokat.
Bloki reklamowe we wszystkich stacjach zdominowały spoty Raiffeisena z udziałem Jerzego Stuhra, banku BPH z Januszem Weissem, ING z Markiem Kondratem z czy Getinu z udziałem Piotra Fronczewskiego.
W październiku zeszłego roku wśród wszystkich badanych przez AGB NIelsen instytucji finansowych reklamujących się w mediach znalazło się 12 firm ubezpieczeniowych, rok później - 11. Wśród nich liderem jest wciąż Axa, tyle że ze zwiększonym o 3,5 mln złotych budżetem reklamowym.
Największe budżety reklamowe w TV w październiku 2007 roku (mln zł) | |
---|---|
Axa | 10,3 |
PKO BP | 8,1 |
Arka BZ WBK | 7,4 |
Millennium | 6,5 |
Liberty Direct | 6,5 |
ING Bank Śląski | 6 |
PZU SA | 5,8 |
Polbank EFG | 5 |
Citibank | 4,8 |
Mbank | 4,7 |
Tab. AGB Nielsen Media Research
W tym roku do pierwszej dziesiątki udało się awansować Lukas Bankowi, Getin Bankowi i Providentowi - firmom, które rok wcześniej zajmowały dalsze pozycje. Ze ścisłej czołówki wypadł Citi, BZWBK i Polbank.
Największe budżety reklamowe w TV w październiku 2008 roku (mln zł) | |
---|---|
PKO BP | 14,8 |
Axa | 13,6 |
Millennium | 8,2 |
PZU | 7,8 |
Provident | 7,8 |
Lukas Bank | 7,6 |
Mbank | 7,4 |
Getin Bank | 7,3 |
ING OFE | 7,1 |
Uniqua | 7 |
Tab. AGB Nielsen Media Research
Z roku na rok wydatki banków na reklamę są coraz większe. W 2007 roku wydały one na ten cel 728 mln zł wobec 598 mln zł rok wcześniej. W tym roku trend wzrostowy z pewnością się utrzyma. Wydatki z pierwszych trzech kwartałów już pobiły zeszłoroczny wynik.
WIĘCEJ NA TEMAT REKLAMY:
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O KRYZYSIE NA RYNKACH: