Historią podzieliła się z nami czytelniczka przez platformę #dziejesie. Kobieta zastanawia się, jak to możliwe, że starszej osobie proponuje się kredyt, którego nie będzie w stanie spłacić do końca życia.
- Seniorka o nic nie prosiła, po prostu zadzwoniono do niej z taką propozycją. Nikt nie był natarczywy ani nachalny, a gdy kobieta odmówiła, to sprawa się zakończyła. Jednak mimo wszystko bardzo mnie to dziwi. Zestawienia wieku tej osoby i kwoty wprawia w osłupienie. Czy oni jej PESEL-u nie widzieli? – pyta nasza czytelniczka.
Bank nie był przypadkowy, ponieważ seniorka ma w nim konto i kartę kredytową. O sprawę zapytaliśmy zarówno bank, jak i Rzecznika Finansowego.
Osoby starsze z potrzebami finansowymi
- Naszymi klientami są także osoby starsze, które również miewają potrzeby finansowe i korzystają z kredytów gotówkowych czy limitów na koncie. Nie ograniczamy możliwości udzielania kredytów gotówkowych ze względu na wiek. Każdorazowo oceniamy indywidualną sytuację klienta, analizujemy zdolność kredytową i ryzyko kredytowe – komentuje biuro prasowe Santander Bank Polska. To właśnie ten bank wyszedł z propozycją kredytu, która tak zdziwiła naszą czytelniczkę.
Santander informuje, że propozycje kredytów prezentuje również telefonicznie, bo jest to po prostu wygodne rozwiązanie dla osób starszych. - Podkreślamy, że jest to propozycja – podsumowuje biuro prasowe.
Dużo gorzej sytuacja wygląda w przypadku pośredników kredytowych i firm pożyczkowych - przestrzega biuro Rzecznika Finansowego. - Znane są przykłady sytuacji, które nie skończyły się tak dobrze, jak w przytoczonym przypadku i konieczna była interwencja Rzecznika Finansowego – komentuje Marcin Jaworski, ekspert ds. komunikacji i edukacji biura Rzecznika Finansowego.
Pośrednicy nierzadko nie mają żadnych skrupułów, byle wcisnąć komuś kredyt albo pożyczkę. Często klient zostaje wprowadzony w błąd lub perfidnie naciągany na koszty. W wielu przypadkach nie ma do kogo skierować roszczeń, bo ciężko wyłonić winnego. W przypadku kredytowania zakupu towaru lub usługi kredytodawcy często współdziałają z pośrednikami, którzy sprzedają "trefne" usługi i towary.
Kredyt dla seniora. Co mogą banki
Komisja Etyki Bankowej przy Związku Banków Polskich opracowała rekomendacje dla sektora bankowego dotyczące obsługi seniorów. Wynika z nich jasno, że każda oferta składana osobom starszym powinna być przedkładana im w sposób w pełni zrozumiały.
Jak czytamy, oferta niektórych produktów - tych o wyższym ryzyku - nie powinna być kierowana aktywnie do osób starszych. W przypadku propozycji związanych z kredytem pośrednik bankowy powinien zwracać szczególną uwagę na to, czy osoba starsza podejmuje decyzje świadomie i samodzielnie.
Dziedziczenie kredytu po śmierci
Kolejną kwestią jest temat ubezpieczeń dołączanych do kredytów. Marcin Jaworski z Biura Rzecznika Finansowego wspomina rozmowę z osobą, która była przekonana, że nie odziedziczy kredytu po śmierci swojej babci, ponieważ kredyt był ubezpieczony.
- Babcia wierzyła w to, płaciła z racji wieku dość wysoką składkę i była przekonana, że to ubezpieczenie zadziała. Po jej śmierci okazało się, że ubezpieczyciel powołał się na pewną klauzulę i odmówił pokrycia kredytu pozostałego do spłaty – opowiada Jaworski.
W takiej sytuacji Rzecznik Finansowy może wystąpić do sądu w imieniu osób, które spotkały się z odmową wypłaty takiego ubezpieczenia.
Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Dłużników, seniorzy figurujący w rejestrze mają do spłaty zobowiązania o łącznej wartości ponad 5,7 mld zł. Średnie zadłużenie osoby w wieku emerytalnym wynosi ponad 17 tys. zł. Spłata takiego długu dla większości osób jest w zasadzie niewykonalna.