Osoby w wieku powyżej 65 lat najczęściej w porównaniu z innymi grupami wiekowymi doświadczały złych stron pandemii. Aż 55 proc. z nich skarżyło się na utrudniony dostęp do usług medycznych.
Jednocześnie 3 na 10 seniorów w wieku powyżej 65 lat zwiększyło w czasie pandemii wydatki na usługi medyczne. Jednocześnie co piąty badany z tej grupy wiekowej deklaruje też, że w związku z doświadczeniami wyniesionymi z ostatniego półtora roku będzie w przyszłości osobą bardziej oszczędną.
"Miniony czas nie był dla seniorów najlepszy. To oni najczęściej byli odpowiedzialni za pogarszające się statystyki dotyczące nieopłaconych bieżących rachunków oraz pożyczek i kredytów" - czytamy w raporcie BIG InfoMonitor.
W ciągu pięciu ostatnich kwartałów to w tej grupie nastąpił największy skok liczby nierzetelnych płatników - o ponad 8 tys., do 384,5 tys. Natomiast łączna kwota zaległości zwiększyła się o 0,85 mld zł do 10,2 mld zł.
Stało się to w warunkach, gdy wśród ogółu Polaków przeterminowane zobowiązania spadły o niemal 1,2 mld zł, a liczba dłużników zmalała o ponad 92 tys.
Należy jednak zaznaczyć, że sytuacja najstarszych pogarszała się głównie w ciągu trzech pierwszych kwartałów pandemii, w tym roku już się nieco unormowała.
"Co istotne, zdecydowana większość seniorów ma do oddania nie więcej niż 5 tys. zł. Tej kwoty nie przekracza prawie trzy czwarte zobowiązań pozakredytowych i blisko dwie trzecie kredytowych, choć średnie wielkości zadłużenia wynoszą odpowiednio 18 732 zł i 24 923 zł" – informuje BIG InfoMonitor.