Od 17 listopada 2023 roku można zastrzec numer PESEL. Ma to na celu przede wszystkim zwiększenie ochrony przed nadużyciami wynikającymi z kradzieży danych. Do tej pory jednak banki ani inne podmioty nie miały obowiązku weryfikacji, czy PESEL został rzeczywiście zastrzeżony. Od 1 czerwca 2024 r. to się zmieni.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak przekazało Ministerstwo Cyfryzacji, wraz z początkiem czerwca instytucje finansowe (np. banki) będą miały obowiązek weryfikować, czy numer PESEL jest zastrzeżony przy zawieraniu np. umowy kredytu lub pożyczki. Zawarcie umowy mimo istniejącego zastrzeżenia skutkować będzie brakiem możliwości dochodzenia roszczeń z niej wynikających wobec posiadacza numeru PESEL.
Do tego czasu możesz zastrzegać albo cofać zastrzeżenie numeru PESEL, ale konsekwencje prawne będą wyciągane dopiero wobec zdarzeń, które nastąpią od 1 czerwca 2024 r. - czytamy w komunikacie.
Ministerstwo podkreśliło, że ewentualne zastrzeżenie numeru PESEL nie zablokuje możliwości rejestracji do lekarza, realizacji recepty czy załatwienia sprawy urzędowej.
Jak zastrzec numer PESEL?
Zastrzeżenia i cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL może dokonać każdy pełnoletni posiadacz numeru PESEL, za pomocą e-usługi, aplikacji mObywatel lub osobiście w urzędzie gminy.
Usługa jest bezpłatna i działa natychmiast. Zastrzeżenie można w każdej chwili cofnąć bezterminowo lub określić datę i godzinę, kiedy system automatycznie zastrzeże ponownie numer PESEL.