Nest Bank - nowa marka FM Banku PBP powstała z połączenia Banku Smart i BIZ Banku - zacznie funkcjonować z końcem października tego roku. Bank, który będzie koncentrował się na obsłudze klientów detalicznych i mikrofirm, planuje przejęcia mniejszych podmiotów na polskim rynku i dalszy dynamiczny rozwój.
Udziałowcami Nest Banku są fundusze, którym doradza AnaCap Financial Partners (AnaCap) - największy specjalistyczny fundusz private equity w Europie, działający wyłącznie w sektorze usług finansowych.
- Polska to dla nas ważny klient, z rozwijającą się gospodarką i ciekawym systemem bankowym. To będzie wymagało wysiłku, dlatego chcemy pozostać na polskim rynku na dłużej. Już w ubiegłym roku dokapitalizowaliśmy bank kwotą 430 mln zł, uzgodniliśmy też kolejne dokapitalizowania do roku 2020 - powiedział członek rady nadzorczej Nest Banku, przedstawiciel AnaCap Ben Hollowood, podczas konferencji prasowej.
Nest Bank jest marką handlową FM Banku PBP, działającego dotychczas na rynku pod dwiema markami: Bank Smart i BIZ Bank. Z końcem października dotychczasowe marki handlowe, podobnie jak nazwa FM Bank PBP, zostaną zastąpione jednolitą marką handlową i nazwą Nest Bank.
- Mamy 36-proc. współczynnik wypłacalności, czyli bardzo bezpieczny wskaźnik. Mamy zagwarantowany kapitał od właściciela i duże możliwości wzrostu sumy bilansowej. Nawet przy tak dużym tempie po kapitał będziemy chcieli sięgnąć dopiero w przyszłym roku. Chcemy, by współczynnik wypłacalności był wyższy niż wymagany przez KNF - powiedział Chytła.
Przejęcia małych podmiotów i dwie nowe placówki tygodniowo
Wiceprezes poinformował, że Nest Bank jest zainteresowany akwizycjami mniejszych podmiotów na polskim rynku i w celu sfinansowania ewentualnej transakcji zwróci się o kapitał do właścicieli.
- Mogą pojawić się portfele do kupienia, pasujące do naszej strategii oraz nowe biznesy, które przyniosą synergie. Jest miejsce na leasing, na faktoring. Na razie nie widzimy banku, który byłby dla nas atrakcyjny. Nasz właściciel jest gotów dosypać kapitału. Już się rozglądamy za pewnymi możliwościami akwizycyjnymi - powiedział Chytła.
Suma bilansowa Nest Banku wynosi obecnie 1,5 mld zł i, jak podkreślił Chytła, docelowo będzie ona kilkukrotnie większa, zaś akwizycje mogą przyspieszyć rozwój aktywów. Nest Bank posiada obecnie 53 placówki własne i 40 franczyzowych, głównie w mniejszych miastach. W planach jest podwojenie liczby placówek franczyzowych do końca br.
- Tygodniowo otwieramy 2 placówki franczyzowe, do końca roku będziemy ich mieli dwa razy tyle, czyli 80, plus 53 placówki własne. W ciągu półtora roku powinniśmy otworzyć 300 placówek franczyzowych - zapowiedział wiceprezes.
Nest Bank ma obecnie ponad 100 tys. klientów indywidualnych oraz ok. 40 tys. mikrofirm.
- Udało nam się zbudować linię consumer finance, ponad 200 osób zajmuje się procesowaniem. Chcemy również stawiać na ofertę dla przedsiębiorców i rodzin. Mocno inwestujemy w rozwój sieci oddziałów, mamy 53 placówki własne, a w ciągu ostatnich dwóch miesięcy udało nam się zachęcić pond 40 partnerów franczyzowych. Chcemy w sumie mieć ponad 350 oddziałów. Ważne dla nas jest to, by być częścią lokalnych społeczności - wskazał Chytła.
Bank podał, że zastąpienie dotychczasowych marek handlowych i nazwy nie będzie miało wpływu na umowy zawarte przez klientów z FM Bankiem PBP - będą one kontynuowane na dotychczasowych zasadach przez Nest Bank.