Idea Bank wchodzi na rynek dotacji i chce pomagać pozyskiwać fundusze małym firmom, powtarzając "przemodelowanie" branży, jakiej dokonał wcześniej w przypadku faktoringu, zapowiedział prezes Jarosław Augustyniak. Jego celem jest obsługa ok. 2 tys. firm miesięcznie pod kątem możliwości pozyskania dotacji. Pierwsze testy nowej usługi Idea Banku pokazały, że zapotrzebowanie na rynku jest "ogromne".
- Rynek doradztwa przy pozyskiwaniu dotacji z UE jest rozwinięty, firmy, które należą do TOP5 wg rankingów pozyskały w poprzedniej perspektywie nawet po kilka miliardów złotych dla swoich klientów. Nie jest tajemnicą, że kwoty te biorą się przede wszystkim z obsługi wielkich projektów: infrastrukturalnych, środowiskowych, sportowych czy związanych z edukacją. W naszej ocenie, nie jest natomiast wystarczająco rozwinięty rynek usług doradczych dla małych firm, ubiegających się o dotacje rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Tego typu projekty nie znajdują się w orbicie zainteresowań dużych kancelarii. Tu widzimy niszę, którą chcemy szybko zagospodarować - powiedział Augustyniak, cytowany w komunikacie.
Plan zakłada pełną obsługę firm zainteresowanych pozyskaniem funduszy unijnych, od sprawdzenia, w jakich konkursach mogą wziąć udział, po zapewnienie finansowania pomostowego, wkładu własnego czy kosztu VAT-u. Bank pomoże też w opracowaniu samego projektu inwestycyjnego, żeby zwiększyć szanse na uzyskanie wsparcia z UE. Kolejnym krokiem jest przygotowanie wniosku, a później prowadzenie dokumentacji i rozliczeń związanych z pozyskaniem dotacji. Usługę w ramach Grupy Idea Banku świadczy firma księgowa Tax Care, podano w informacji.
"W tej chwili w Polsce aktywnie prowadzonych jest 2 mln jednoosobowych działalności gospodarczych. Celem Augustyniaka jest obsługa ok. 2 tys. firm miesięcznie pod kątem możliwości pozyskania dotacji. Cel jest o tyle realny, że bank ma już spore doświadczenie w pozyskiwaniu dla swoich klientów zwrotnego finansowania. Uruchomił w sumie sześć różnego typu programów kredytowania małych firm z udziałem środków publicznych (nie tylko unijnych). Wśród tych programów można wymienić inicjatywę Jeremie, gwarancje de minimis czy gwarancje z programu COSME oraz InnovFin. Bank udzielił już 25 tys. kredytów współfinansowanych ze środków publicznych" - czytamy dalej.
- Wierzę, że dzięki funduszom unijnym wiele osób, które jeszcze nie prowadzą działalności, zdecyduje się założyć firmę - dodał prezes Idea Banku.
Bank przypomina, że w ramach Nowej Perspektywy UE, suma środków przyznanych Polsce na lata 2014-2020 wynosi 82,5 mld euro. Augustyniak zakłada, że dzięki nowej linii biznesowej będzie w stanie znacząco zwiększyć dostępność usług doradczych dla małych firm, a tym samym dać im nowe możliwości pozyskania środków unijnych. Poza skupieniem się na małych firmach, których procentowo jest najwięcej, Idea Bank zamierza budować swoją przewagę konkurencyjną na: zasięgu (63 oddziały w całej Polsce), cenie usługi oraz skupieniu w jednym miejscu doradztwa oraz współfinansowania projektów przez bank (kredyt pomostowy, kredyt na wkład własny, kredyt na VAT).
Tzw. audyt unijny, którego celem jest określenie potencjalnych szans przedsiębiorcy na pozyskanie dotacji będzie przeprowadzany bezpłatnie (warunkiem będzie posiadanie konta w Idea Banku). Za sporządzenie wniosku i jego procesowanie w urzędach bank będzie pobierał opłatę. System odpłatności za usługę zakłada bowiem, że zasadnicza część wynagrodzenia będzie pobierana jako success fee od kwoty pozyskanej dotacji. Bank nie będzie pobierał opłaty dotykowej za uzupełnienie wniosku.
Idea Bank powstał na bazie przejętego przez Getin Holding GMAC Banku jesienią 2010 roku. Początkowo bank funkcjonował wyłącznie w Internecie. W lipcu 2011 roku otwarto pierwsze oddziały stacjonarne, głównie w największych polskich miastach. Idea Bank zadebiutował na rynku głównym GPW w kwietniu 2015 roku.