*Utrudnienia stosowane wobec konsumentów przez HSBC Bank Polska przy odstąpieniu od umowy o kredyt konsumencki są niezgodne z prawem – stwierdził Prezes UOKiK. Bank musi się z tych praktyk wycofać. *Decydując się na kredyt konsumencki przy zakupie towarów lub usług na raty zawieramy najczęściej dwie umowy. Jedną ze sprzedawcą, od którego kupujemy towar i drugą – z instytucją kredytującą nasz zakup.
Przedsiębiorców wiąże porozumienie o współpracy – pieniądze przekazywane są bezpośrednio na konto sklepu z pominięciem klienta.
Postępowanie wszczęte przez Prezesa UOKiK dotyczyło sytuacji, w której konsument rezygnował z zawartej z bankiem umowy kredytowej. Analiza wykazała, że HSBC udzielając kredytu konsumenckiego zastrzegał, że po uruchomieniu go przed upływem terminu odstąpienia od umowy klient może z niej zrezygnować, jednak ma obowiązek spłaty bankowi jednorazowo całej sumy. Takie działanie HSBC Prezes Urzędu uznał za bezprawne. Jeśli kredytodawca przelał pieniądze podmiotowi, od którego klient nabył towar, to tylko od sprzedawcy może żądać ich oddania. Zdaniem Prezesa UOKiK nie można wymagać od konsumenta zwrotu środków, których nigdy nie posiadał. Osoba, która zdecydowała się na zakup, ale odstąpiła od kredytu, musi jednak pamiętać, że ma obowiązek zapłacenia za towar lub usługę sklepowi, w którym je nabyła. Zgodnie z prawem klient może odstąpić od umowy kredytowej w ustawowym terminie 10 dni od jej zawarcia.
Zdaniem Prezesa Urzędu respektowanie uprawnienia konsumenta do odstąpienia od umowy jest ważnym instrumentem chroniącym słabszego uczestnika rynku. Urząd nakazał HSBC Bank Polska zaniechanie stosowanych praktyk.
Decyzja nie jest ostateczna, HSBC Bank Polska przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego Ochrony Konkurencji i Konsumentów.