.
Liczba klientów korzystających z dostępu do rachunku bankowego przez internet przekracza już 1 mln 800 tysięcy - wynika z danych opublikowanych przez Związek Banków Polskich.
Przed rokiem liczba ta była o połowę mniejsza, a w grudniu 2000 roku banki internetowe miały zaledwie 90 tysięcy klientów.
Najwięcej klientów ma konto w wirtualnym oddziale BRE Banku - mBank. Rzecznik prasowy mBanku, Szymon Midera, powiedział PAP, że internetowe konta ma w tym banku 445 tysięcy klientów, a wartość ich depozytów przekracza 2,2 mld zł. Według Midery, mBank jest obecnie zdecydowanym liderem na rynku bankowości internetowej i ma 25-30-procentowy udział w tym rynku.
Poza mBankiem, najwięcej klientów korzystających z konta internetowego mają Bank Zachodni WBK i PKO BP. Bank Zachodni ma 293 tysiące klientów korzystających z konta internetowego - powiedziała PAP Anita Stachowiak z biura prasowego banku.
Największy bank detaliczny w Polsce, PKO BP ma 2 wirtualne oddziały: e-PKO oraz Inteligo. Z elektronicznych kont w obu tych oddziałach korzysta 273 tysiące klientów (w tym 241 tys. z Inteligo) - poinformował PAP rzecznik prasowy PKO BP, Marek Kłuciński. Według niego, w tym roku oba te oddziały zostaną połączone pod marką Inteligo.
Ekspert Związku Banków Polskich Elżbieta Oleszczuk powiedziała PAP, że liderami bankowości internetowej są także (oprócz trzech wymienionych wyżej banków) - Bank Przemysłowo-Handlowy oraz ING Bank Śląski.
Według niej, z bankowych kont internetowych korzystają głównie ludzie młodzi, dobrze wykształceni oraz mieszkańcy dużych miast. Oleszczuk podkreśliła, że ponad połowa Polaków w ogóle nie korzysta z rachunku bankowego (tradycyjnego).
Dodała, że w najbliższych latach oczekuje się zanikania niektórych tradycyjnych form kontaktowania się z bankami i obrotu bankowego (jak np. obrót czekowy). Według niej, "papierowy pieniądz" będzie tracił popularność na rzecz elektronicznych form płatności. Obrót gotówkowy (papierowy) będzie wypierany przez obrót bezgotówkowy (elektroniczny).
Z opublikowanych w czerwcu danych instytutu SMG/KRC Poland Media, wynika, że z internetu korzysta 6 mln Polaków w wieku od 15 do 75 lat. Liczba internautów w Polsce wzrosła w 2002 roku o 44,4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
Według badań, 29,7 proc. osób mających dostęp do internetu korzysta z niego codziennie, 29,6 proc. kilka razy w tygodniu, 19,9 proc. raz na tydzień, a 13 proc. kilka razy w miesiącu. Nieco ponad 7 proc. badanych korzysta z internetu raz w miesiącu lub rzadziej. Ponad połowa mieszkańców naszego kraju w ogóle nie korzysta z Internetu.