.
Obecnie zainteresowany korzystaniem z tego typu usług jest co czwarty internauta, który nie korzystał jeszcze z bankowości internetowej.
"Tylko 26 proc. badanych jest zainteresowanych korzystaniem z usług bankowości internetowej, zaś 72 proc. - nie" - napisała firma w komunikacie przedstawiającym wyniki II edycji badania na temat detalicznej bankowości internetowej.
Wyniki badania, które przeprowadzono w maju 2003 roku, opracowano w postaci raportu "Internet Banking B2C". Zdaniem analityków I-Metrii spadek zainteresowania bankowością internetową wśród internautów, którzy z niej do tej pory nie korzystali, może świadczyć o malejących możliwościach dalszego wzrostu tego sektora.
"Spadek dynamiki wzrostu jest prawdopodobnie związany z zagospodarowaniem tego sektora rynku usług finansowych. Ci, którzy deklarowali w ubiegłym roku zainteresowanie, korzystają już z bankowości przez internet" - napisano w komunikacie.
83 proc. osób, które zadeklarowały zainteresowanie bankowością internetową, twierdzi, że chciałoby mieć dostęp do rachunku przez internet w swoim obecnym banku, zaś 57 proc. tej grupy zadeklarowało, że w ciągu najbliższego pół roku zamierza założyć konto w banku z dostępem przez internet.
Analitycy twierdzą, że banki, które oferują bankowość internetową, nie starają się już konkurować z pozostałymi bankami eksponując wysokie oprocentowanie i niskie prowizje, lecz zaczynają budować wśród swoich klientów świadomość wartości oferowanych tych usług, przede wszystkim wygody korzystania z nich.
"Nastąpiło udane odejście od wykreowanego w pierwszej fazie życia usług bankowości internetowej wizerunku banku internetowego jako banku oferującego wysokie oprocentowanie i bardzo niski poziom opłat i prowizji" - napisano w raporcie "Internet Banking B2C", cytowanym w komunikacie I-Metrii.
"Coraz mniej klientów kojarzy banki internetowe z wysokim oprocentowaniem i, co najważniejsze, coraz mniej klientów oczekuje tego" - uważają analitycy.
Obecnie jedynie 10 proc. klientów banków wirtualnych (wobec 65 proc. w ubiegłym roku) podaje, że głównym powodem korzystania z ich usług były korzyści natury finansowej. Większość internautów jako przyczynę braku zainteresowania bankowością internetową wymienia na pierwszym miejscu brak potrzeby korzystania z tego typu usług. Tylko 16 proc. badanych wskazuje obawy o bezpieczeństwo.
"Znikają powoli dwie przeszkody obiektywne i niezależne od banków - obawy o bezpieczeństwo i niedostatki infrastrukturalne. Bankom pozostaje pokonać ostatnią przeszkodę - nieuświadamianie sobie potrzeby korzystania z tego typu usług" - napisano w raporcie.
Według przeprowadzonych badań, 45 proc. internautów, którzy nie korzystają z bankowości internetowej, wskazało jako cel odwiedzin serwisu internetowego własnego banku zapoznanie się z ofertą, 23 proc. - ciekawość, około 20 proc. - odszukanie informacji na temat banku, zaś 16 proc. - poznanie konkretnego produktu bankowego.
Dane wykorzystane w raporcie pochodzą z trzech źródeł: desk research, badania ilościowego oraz wywiadów eksperckich. Badanie ilościowe przeprowadzono metodą CATI na reprezentatywnej próbie 744 osób korzystających z internetu, w wieku 18-60 lat, mieszkających w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców. 254 respondentów miało rachunki ROR z możliwością dostępu do rachunku przez internet, a 490 miało rachunki tradycyjne pozbawione tej możliwości.