Alior chce być cyfrowym buntownikiem - pod takim hasłem ogłosił swoją nową strategię na lata 2017-2020. Chce zmniejszyć o połowę liczbę oferowanych produktów i usług, jeszcze przed wakacjami wprowadzić nową platformę transakcyjną w bankowości elektronicznej i mobilnej, a do końca roku uruchomić własnego pośrednika finansowego. Do 2020 roku bank planuje wydać 400 mln zł na innowacyjne technologie.
- Konieczna jest transformacja Alior Banku z firmy finansowej z rozwiniętym działem IT w firmę finansowo technologiczną – swoisty fintech, ale z licencją bankową – mówił podczas ogłoszenia nowej strategii na latach 2017-2020 Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku.
To pierwsza strategia opracowana pod skrzydłami nowego właściciela. Przypomnijmy, że w 2015 r. Grupa PZU przejęła 25 proc. akcji Aliora.
Alior widzi się jako startup, w dodatku jedyny w regionie CEE z licencją bankową w gronie unicorn, czyli tzw. jednorożców, których wycena przekracza milion dolarów. - Kapitalizacja na poziomie 2 mld euro oznacza, że jesteśmy największym startupem bankowym w Europie Centralnej – podkreślał zarząd podczas prezentacji nowej strategii.
400 mln zł na innowacje
Celem nowej strategii jest utrzymanie pozycji lidera innowacyjności w Polsce i znalezienie się w pierwszej piątce najbardziej innowacyjnych banków w Europie.
Dlatego w ciągu najbliższych czterech lat Alior Bank zainwestuje w IT i innowacyjne rozwiązania 400 mln zł.
Jedną z nowości będzie nowa platforma transakcyjna bankowości internetowej i mobilnej. Klienci zobaczą ją przed wakacjami, a w kolejnych kwartałach będzie ona rozwijana.
Dzięki niej obsługa klientów w jeszcze większym stopniu ma się przesunąć z tradycyjnych placówek bankowych do kanałów cyfrowych – w 2020 roku 40 proc. sprzedaży kluczowych produktów ma być realizowana właśnie cyfrowo.
Już dziś Alior wykorzystuje rozwiązania biometryczne jak odcisk palca czy skan żył, a kolejne, nad jakimi już pracuje, to identyfikacja klienta poprzez biometrię twarzy i głosu oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji.
Ta ostatnia już działa w Aliorze w procesie windykacji. Robot Dronn wykorzystując nie tylko elementy sztucznej inteligencji, ale też biometrię jest skuteczniejszy w odzyskiwaniu należności, a do tego tańszy dla banku.
Projekty związane z automatyzacją i robotyką mają Aliorowi przynieść oszczędności rzędu 20-30 proc. do 2020 roku.
Są też nowinki, których przeznaczenie nie jest jeszcze do końca określone, ale wiadomo, że nie można ich ignorować, dlatego bank pracuje również nad rozwiązaniami dot. blockchain i open API-banking, które w przyszłości mogą pomóc wejść bankowi na rynki zagraniczne.
Połowa produktów i usług zniknie
Alior chce też uprościć swoją ofertę produktów i usług, dlatego obetnie ją o połowę.
Produkty będą bardziej dopasowane do klientów. To dzięki temu, że bank dzięki cyfrowej analizie danych posegregował klientów na wiele grup, nie tylko jak dotąd ze względu na wiek i dochody, ale również zachowania konsumenckie i styl życia. Z tych grup wybrał pięć, na który przede wszystkim się skupi. Jednak ich dokładną charakterystykę Alior ujawni dopiero w maju, kiedy zdradzi swoją nową strategie marketingową.
Tymczasem wiadomo, że Alior zaproponuje klientom tylko jedno konto osobiste, ale obudowane dodatkami w zależności od tego, któremu segmentowi klientów konto będzie dedykowane. Uproszczeniu ulegną też lokaty, zarówno jeśli chodzi o oprocentowanie jak i termin zapadalności.
Alior Leasing wejdzie do czołówki
Jeśli zaś chodzi o klientów biznesowych Alior stawia na leasing. W ciągu trzech lat spółka Alior Leasing ma się znaleźć z pierwszej piątce firm leasingowych w Polsce.
Alior chce też zwiększyć cyfryzację w obsłudze mikro i małych firm, stawia na utrzymanie czołowej pozycji w dystrybucji programów wspierających przedsiębiorców jak np. gwarancje de minimis.
Bank będzie też rozwijał portal zafirmowani.pl prowadzony z myślą właśnie o tych najmniejszych przedsiębiorcach.
- Poprzez portal zafirmowani.pl chcemy zdobyć 10 proc. udziału w nowej akwizycji klientów. Z Aliorem będzie można założyć działalność gospodarczą, przejść proces kredytowy online, a platforma będzie zintegrowana z cyfrową administracją publiczną: ePUAP, PIT/CIT – podkreślał Krzysztof Czuba, wiceprezes Alior Banku.
Zaś dla średnich firm i korporacji bank chce rozwijać produkty cash management.
Docelowo zwrot z zainwestowanego kapitału w segmencie klienta biznesowego ma być większy.
Nowy pośrednik kredytowy
Szybko rozwijające się rynek pośrednictwa kredytowego skłonił Aliora do stworzenia własnego brokera. Za jego pośrednictwem będzie oferował nie tylko własne produkty, ale również będzie współpracował z innymi instytucjami finansowymi, także pozabankowymi.
- Do 2020 roku chcemy zdobyć czołową pozycję na rynku pośrednictwa online – podkreślał prezes Sobieraj.
Do 2020 roku pośrednik ma mieć 2-3 mld zł rocznego wolumenu, w tym zaliczając pożyczki, kredyty hipoteczne i oferty pozabankowe.
Nowy pośrednik również ma wykorzystywać najnowsze technologie, w tym zbierać automatycznie dane o klienci, weryfikować jego tożsamość za pośrednictwem wideo i rozwiązań biometrycznych.
Pośrednik wystartuje pod niezależną marką, która będzie promowana wyróżniającą się kampanią marketingową online.
Znikające placówki i zwolnienia
- Nie możemy pozwolić sobie na taką sytuację, że na jedną placówkę będzie przypadało 2,5 tys. klientów – mówił prezes Sobieraj.
Dlatego bank planuje likwidację części placówek. Oddziały własne zostaną zredukowane o 30 proc., a sieć dystrybucji będzie zdominowana przez małe placówki franczyzowe.
Strategia Alior Banku na lata 2017-2020 zakłada m.in. zmniejszenie sieci dystrybucji do ok. 880 punktów w 2020 r.
Jednocześnie bank czekają zwolnienia - 2400 etatów zostanie obciętych w 2017 roku, na mocy podpisanego już porozumienia ze związkami zawodowymi.
Ponieważ jednak Alior chce podnieść poziom zadowolenia klientów, pracownicy mają być wynagradzani pensją wyższą niż płaci konkurencja.
Większe korzyści dla akcjonariuszy
Zdaniem zarządu wdrożenie nowej strategii pozwoli utrzymać najwyższy poziom marży odsetkowej na netto rynku w wysokości 4,5 proc., obniżenie wskaźnika C/I do 39 proc.
Alior chce także niemal dwukrotnie zwiększyć wskaźnik zwrotu z kapitału dla akcjonariuszy (ROE) z 8 proc. z 2016 roku do 14 proc. w 2020 roku.
Przejęcia
Alior w ostatnim czasie przejął część banku BPH, wcześniej również Meritum Bank. W nowej strategii bank nie planuje kolejnych przejęć. Ale też ich nie wyklucza.
- Stawiamy na rozwój organiczny, a fuzje i przejęcia będą traktowane oportunistycznie. Mamy swoją wizję, strategię do 2020. r. Jeśli coś się trafi, co nie zaburzy tej ścieżki, to będziemy mieli oczy otwarte, by portfelowi lub jednostce się przyjrzeć. Pod warunkiem, że to będzie uzupełnienie tej strategii - powiedział Sobieraj podczas konferencji prasowej.
- Będziemy z uwagą obserwowali wszystkie nadarzające się okazje - dodał.
Za granicą Alior będzie rozwijał współpracę z T-Mobile. Poza tym sam nie ma ambicji wychodzenia poza Polskę. Będzie natomiast szukał zagranicznych partnerów do współpracy w ramach Open API-banking w ramach dyrektywy PSD2. - Pierwsze umowy z bankami niemieckimi już są podpisane – powiedział Wojciech Sobieraj.
- Wierzymy, że dzięki PSD2 wejdziemy na rynku zagraniczne z bankowością opartą na aplikacji. Nie ma sensu wydawać pieniędzy na budowę oddziałów i tworzenie całej infrastruktury. Prace już trwają - powiedział podczas konferencji prezes Sobieraj.
- Strategia jest kolejnym krokiem w budowaniu nowoczesnej, innowacyjnej oferty przy pełnym wykorzystaniu potencjału Grupy PZU. Stawia przed zarządem ambitne, a jednocześnie realne do osiągnięcia cele. Będziemy wspierali Alior Bank w realizacji planu rozwoju – powiedział Michał Krupiński, prezes PZU, przewodniczący Rady Nadzorczej banku.