Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Poselski projekt noweli ustaw o NBP i Prawo bankowe - odrzucony

0
Podziel się:

W piątek Sejm odrzucił poselski projekt nowelizacji ustawy o Prawie bankowym i NBP.

Rządowe projekty dotyczące tej samej kwestii Sejm skierował minionej nocy do prac w komisjach.

Rządowe projekty stanowią pakiet ustaw dostosowujących polskie prawo bankowe do wymogów prawa obowiązującego w UE. Rządowy projekt nowelizacji ustawy o NBP reguluje działalność Rady Polityki Pieniężnej (RPP) pod nieobecność prezesa NBP oraz podwyższa kapitał NBP z 400 mln do 1,5 mld zł.

W celu zwiększenia niezależności finansowej NBP projekt nowelizujący ustawę o NBP podwyższa kapitał banku centralnego do 1,5 mld zł przez przeznaczenie pieniędzy z funduszu rezerwowego NBP na fundusz statutowy. Natomiast fundusz rezerwowy będzie odnawiany przez pięcioprocentowe odpisy z zysku. Podwyższenie kapitału wiąże się z tym, że NBP będzie musiał wpłacić swój udział do europejskiego systemu banków centralnych, jeśli Polska będzie przystępować do Europejskiej Unii Monetarnej.

Natomiast projektowane zmiany w Prawie bankowym obejmują m.in. przepisy, które zmieniają poszczególne instytucje prawne, unormowane już w Prawie bankowym. Dotyczy to np. składania oświadczeń woli na elektronicznych nośnikach informacji, kontroli przez Komisję Nadzoru Bankowego przepływu własności banków. Obejmuje też kwestie tworzenia banków i oddziałów banków polskich w państwach UE oraz pozycję banków z państw UE w Polsce. Banki te po przystąpieniu Polski do UE będą wchodziły bez licencji do Polski, co oznacza że będą one miały szerszy dostęp do rynku polskiego. Natomiast polskie oddziały będą mogły być także tworzone w państwach UE.

Banki z siedzibą w UE będą mogły działać na terenie Polski po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Bankowego, a nie jak dotychczas zezwolenia ministra finansów, po uzgodnieniu z KNB. Druga grupa zmian Prawa bankowego obejmuje przepisy, które dotychczas nie były unormowane w prawie polskim, czyli np. sprawowanie nadzoru nad tymi oddziałami instytucji kredytowych, które przybędą do Polski oraz przelewy transgraniczne, czyli regulacje dotyczące obowiązków bankowych związane z przelewami miedzy państwami UE.

Natomiast trzecia grupa proponowanych zmian w Prawie bankowym dotyczy zagadnień uregulowanych w odrębnych ustawach, czyli dotyczących np. pieniądza elektronicznego i kredytu konsumenckiego udzielanego przez banki.

Z kolei poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o NBP i Prawa bankowego wprowadzał odpowiedzialność Rady Polityki Pieniężnej za rezultaty swojej polityki przed Sejmem, który ma podejmować w tej sprawie stosowną uchwałę.

Projekt zmieniał także cel Rady Polityki Pieniężnej, którym miało być dbanie o wartość polskiego pieniądza. W realizacji tego celu NBP miało wspierać politykę gospodarczą rządu. Projekt proponował silniejsze niż w obowiązującej ustawie uzależnienie NBP od polityki gospodarczej rządu - wprowadzenie wymogu wspierania tej polityki.

Obecne przepisy stanowią, że podstawowym celem RPP jest utrzymanie stabilnego poziomu cen, przy jednoczesnym wspieraniu polityki gospodarczej rządu, o ile nie ogranicza to podstawowego celu NBP. Natomiast Konstytucja RP stanowi, że NBP jest odpowiedzialny za wartość polskiego pieniądza. NBP ma także wyłączne prawo emisji pieniądza oraz ustalania i realizowania polityki pieniężnej.

W stanowisku negocjacyjnym z Unią Europejską (UE) Polska deklaruje zapewnienie niezależności banku centralnego. Szczegółowe regulacje gwarantujące niezależność banku centralnego są związane z uczestnictwem w docelowym etapie unii monetarnej, a ich brak nie stanowi przeszkody na drodze do członkostwa w UE.

Jednak w perspektywie przystąpienia do docelowego etapu unii monetarnej oraz przyjęcia jednolitej waluty euro zmiany wprowadzające ograniczenie niezależności banku centralnego powinny być usunięte. Poselski projekt wprowadzał odpowiedzialność RPP za rezultaty swojej polityki przed Sejmem.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)