W 2008 roku wyniosły blisko 360 mln zł wobec 332 mln zł rok wcześniej, wynika z raportu pt. _ Koszty obowiązków biurokratycznych polskich regulacji bankowych _ opublikowanego przez Ernst&Young.
_ - Koszty które mierzyliśmy nie są uwzględniane w statystykach bankowych _ - poinformował jeden z autorów raportu Wojciech Rogowski.
Eksperci przeprowadzili badanie wśród 26 banków prowadzących działalność w Polsce, zarówno komercyjnych jak i spółdzielczych. Autorzy przeanalizowali koszty administracyjne w 2006 roku, wynikające z trzech aktów prawnych generujących największe obciążenia finansowe dla banków (Prawo bankowe, Ustawa o Narodowym Banku Polskim oraz Ustawa o listach zastawnych i bankach hipotecznych).
Na podstawie metody kosztów standardowych (MKS), służącej do ilościowego oszacowania kosztów przestrzegania przepisów, wraz z uwzględnieniem współczynników korygujących dokonano, ekstrapolacji na kolejne lata.
Zdaniem autorów raportu w latach 2004-2008 roczne koszty obowiązków administracyjnych w sektorze bankowym mogły wzrosnąć z 272,5 mln zł w 2004 r. do 358,9 mln zł w 2008 r., podczas, gdy w roku bazowym dla którego badanie zostało przeprowadzone (2006 r.) wyniosły 303,7 mln zł. Natomiast projekcja na 2009 r. zakłada poziom 395,0 mln zł.
Dodatkowo przy prognozach wzięto pod uwagę również wskaźnik wzrostu wynagrodzeń GUS w sektorze pośrednictwa bankowego ze względu na utrzymujący się poziom inflacji.
Natomiast ekstrapolacja dla ubiegłego roku uwzględniająca koszty wynikające z tytułu 75 ustaw ukształtowała się na poziomie 4,5 mld zł (wobec 3,8 mld zł w bazowym 2006 roku).
Metodologia MKS zakłada traktowanie oszacowanych kosztów rocznych obowiązków administracyjnych nałożonych daną ustawą jako identycznych w następnych latach dopóki nie zajdą ważne przesłanki dla ich ponownego oszacowania. Dodatkowo metodologia ta bazuje na czasie wykonywania tych obowiązków, stawkach brutto zaangażowanych pracowników i liczebności przedsiębiorców.