pod nieobecność prezesa NBP i podwyższającej kapitał NBP z 400 mln do 1,5 mld zł.
Na najbliższym posiedzeniu Sejmu ma się odbyć pierwsze czytanie rządowych projektów nowelizacji ustawy o Narodowym Banku Polskim i Prawa bankowego. Obydwa projekty dostosowują polskie prawo do wymogów prawa obowiązującego w Unii Europejskiej.
Zgodnie z projektem nowelizującym ustawę o NBP, w okresie od wygaśnięcia kadencji prezesa NBP do powołania nowego prezesa oraz w przypadku innych przeszkód uniemożliwiających prezesowi banku centralnego zwołanie i przewodniczenie posiedzeniu, posiedzenie Rady będzie mogło zwołać co najmniej 4 działających łącznie członków RPP.
W takim przypadku Rada wybierałaby prowadzącego posiedzenie, ze swego grona. W głosowaniu nie przysługiwałoby mu jednak prawo głosu rozstrzygającego (w przypadku, gdy liczba głosów jest równa), co normalnie jest przywilejem prezesa NBP.
Projekt nadaje wiceprezesom NBP uprawnienia do udziału w posiedzeniach RPP bez prawa głosowania. W celu zwiększenia niezależności finansowej NBP projekt nowelizujący ustawę o NBP podwyższa kapitał banku centralnego do 1,5 mld zł przez przeznaczenie pieniędzy z funduszu rezerwowego NBP na fundusz statutowy. Natomiast fundusz rezerwowy będzie odnawiany przez pięcioprocentowe odpisy z zysku.
Nowela zakłada też zwiększenie odpisów na fundusz rezerwowy, przeznaczony na pokrycie strat bilansowych z 2 do 5 proc. rocznego zysku NBP. Projekt przewiduje również likwidację funduszy specjalnych NBP.
Podwyższenie kapitału wiąże się z tym, że NBP będzie musiał wpłacić swój udział do europejskiego systemu banków centralnych, jeśli Polska będzie przystępować do Europejskiej Unii Monetarnej.
Ponadto projekt uelastycznia stosowanie instrumentów polityki pieniężnej, np. przez umożliwienie wykonywania operacji, których przedmiotem są nie tylko skarbowe papiery wartościowe. Projekt wprowadza również obowiązek badania finansowego NBP przez niezależnego biegłego rewidenta wybieranego przez RPP, aby rachunkowość NBP odpowiadała standardom stosowanym w europejskim systemie banków centralnych.
Natomiast projektowane zmiany w Prawie bankowym obejmują m.in. przepisy, które zmieniają poszczególne instytucje prawne, unormowane już w Prawie bankowym.
Dotyczy to np. składania oświadczeń woli na elektronicznych nośnikach informacji, kontroli przez Komisję Nadzoru Bankowego przepływu własności banków.
Obejmuje też kwestie tworzenia banków i oddziałów banków polskich w państwach UE oraz pozycję banków z państw UE w Polsce. Banki te po przystąpieniu Polski do UE będą wchodziły bez licencji do Polski. Polskie oddziały będą mogły być także tworzone w państwach UE.
Druga grupa zmian Prawa bankowego obejmuje przepisy, które dotychczas nie były unormowane w prawie polskim, czyli np. sprawowanie nadzoru nad tymi oddziałami instytucji kredytowych, które przybędą do Polski oraz przelewy transgraniczne, czyli regulacje dotyczące obowiązków bankowych związane z przelewami miedzy państwami UE.
Nadzorem skonsolidowanym mają zostać objęte wszystkie instytucje powiązane z bankami, co rozszerzy obecne uprawnienia Komisji Nadzoru Bankowego.
Natomiast trzecia grupa proponowanych zmian w prawie bankowym dotyczy zagadnień uregulowanych w odrębnych ustawach, czyli dotyczących np. pieniądza elektronicznego i kredytu konsumenckiego udzielanego przez banki.