Odpowiedzialność a oszustwo
Popyt generuje wszakże nie tylko podaż, ale często także całą masę wyłudzeń. Z tego względu na rynku usług finansowych roi się zarówno od ofert instytucji pożyczkowych, oszustów, jak i pożyczek pod zastaw, których ofiary wpadły w głęboką pułapkę zadłużenia.
W rezultacie instytucje pożyczkowe ponoszą ogromne straty związane z reputacją, a potencjalni klienci stykają się ze stereotypami dotyczącymi braku regulacji instytucji pozabankowych, oszustw finansowych, a także bywają zastraszani "okropnościami" związanymi z usługami windykacyjnymi. Wszystkie te czynniki łącznie spowalniają rynek finansowy i mają negatywny wpływ na jakość życia i siłę nabywczą ludności.
Czy istnieją sposoby zwalczania oszustw i minimalizowania ryzyka utraty reputacji przez instytucje pożyczkowe? Tak - wdrożenie zasad odpowiedzialnego pożyczania. Pod pojęciem pożyczki konsumenckiej kryje się zbiór zasad, których pożyczkodawca powinien przestrzegać, aby zapewnić pożyczkobiorcy możliwość podjęcia świadomej i przemyślanej decyzji.
W praktyce oznacza to, że część odpowiedzialności za podejmowanie decyzji przez pożyczkobiorcę spoczywa na pożyczkodawcy, który musi zadbać o przejrzystość warunków umowy pożyczki, czyli w efekcie o kompetencje finansowe klienta. Od maja 2020 roku zasady odpowiedzialnego pożyczania stały się powszechnym wymogiem dla wszystkich banków i instytucji finansowych w UE. Polityka w zakresie odpowiedzialnego pożyczania ma określone cele:
- inkluzywność - dostępność kredytu konsumenckiego;
- stabilność - zrównoważony system finansowy z dobrym zarządzaniem ryzykiem;
- uczciwość - licencjonowanie działalności;
- ochrona konsumenta - zapewnienie konsumentowi wszystkich informacji niezbędnych do podjęcia świadomej decyzji oraz ochrona przed nieuczciwymi praktykami.
Odpowiedzialne pożyczanie a instytucje pożyczkowe
Dla instytucji pożyczkowych istotą odpowiedzialnego pożyczania jest działanie w najlepszym interesie klienta, zapewnienie przystępności cenowej, przejrzystości warunków i wspieranie pożyczkobiorcy, gdy pojawiają się trudności ze spłatą. W celu realizacji tego podejścia opracowano szereg innowacyjnych narzędzi, które mają poprawić jakość procesu pożyczkowego i zminimalizować ryzyko powstania zaległości.
Wśród takich narzędzi warto wspomnieć o weryfikacji kredytowej. Na przykład serwis pożyczkowy Szybka Gotówka analizuje zdolność kredytową pożyczkobiorców za pomocą własnego systemu scoringowego. Ocena indywidualnego scoringu pozwala serwisowi na budowanie dokładniejszych wzorców przy podejmowaniu decyzji o przyznaniu kredytu. Takie podejście poprawia zarówno jakość obsługi, jak i doświadczenie klienta, zmniejsza współczynnik odrzuceń i opóźnień, a także pozwala na bardziej zindywidualizowane oferty pożyczek i krótszy czas podejmowania decyzji.
Pożyczkodawcy są także odpowiedzialni za poinformowanie klienta o ważnych szczegółach pożyczki, a jednocześnie nie mogą wprowadzać w błąd poprzez stosowanie np. drobnego druku i innych sztuczek. W rzeczywistości pożyczkodawca zobowiązuje się do stosowania podejścia skoncentrowanego na kliencie, zapewniając nie tylko szybką obsługę wniosków użytkowników, ale także poprawę umiejętności finansowych poprzez dostarczanie prawidłowych i kompletnych informacji w odpowiednim formacie. W związku z powyższym, tak jak pokazuje praktyka Szybkiej Gotówki, klienci pozbywają się stereotypów i wzrasta ich lojalność wobec firmy. Obecnie przykładowo czterech na pięciu klientów serwisu jest gotowych polecić go swoim przyjaciołom i znajomym.
Odpowiedzialne pożyczanie a klient
Przed mediami, organami regulacyjnymi, bankami i instytucjami pożyczkowymi stoi teraz trudne zadanie rozwijania wśród konsumentów umiejętności finansowych i odpowiedzialnego podejścia do własnych finansów. Każdy uczestnik rynku finansowego znajduje swój własny sposób na jego rozwiązanie. Konsumenci nie powinni jednak zapominać o podstawowej zasadzie odpowiedzialnego pożyczania, która ma chronić zarówno konsumenta, jak i pożyczkodawcę - pożyczaj odpowiedzialnie!
Reprezentatywny przykład pożyczki: W przypadku pożyczki w wysokości 10 000 zł na okres 65 dni RRSO wynosi 372%, stopa oprocentowania 16,0% rocznie, a prowizja 2 900,30 zł. Całkowita kwota do zapłaty to 13 185,00 zł.
Artykuł sponsorowany