Po zmianach zaproponowanych przez Senat, zmienią się przesłanki niezbędne do otrzymania dodatku emerytalnego dla sołtysów. Obecnie sołtys, żeby otrzymać dodatek emerytalny musi spełnić między innymi przesłankę zgodnie z którą trzeba pełnić funkcję sołtysa przez okres co najmniej dwóch kadencji nie mniej niż przez 8 lat, po zmianach będzie to pełnienie funkcji sołtysa przez okres co najmniej 7 lat. Od marca 2024 roku wysokość dodatku emerytalnego dla sołtysów wynosi 336,36 zł.
Emerytalny dodatek dla sołtysów
Wysokość wprowadzonego w 2023 r. świadczenia wynosiła 300 zł. Kwota jest corocznie waloryzowana i począwszy od marca 2024 roku jej wartość wzrosła do 336,36 zł w związku z ponad 12 proc. waloryzacją. W kolejnych latach będzie ona również waloryzowana na takich zasadach jak emerytury.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Obecnie, żeby otrzymać świadczenie, należy spełnić kilka przesłanek:
- Pełnić funkcję sołtysa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym przez okres co najmniej dwóch kadencji nie mniej niż przez 8 lat, do tego okresu wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym;
- Osiągnąć wiek: w przypadku kobiet – 60 lat, w przypadku mężczyzn – 65 lat;
- Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji;
- Świadczenie nie przysługuje osobie skazanej prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Niemal 2500 decyzji odmownych
Według danych na styczeń́ 2024 r. łącznie przyznano 31 457 świadczeń́ dla sołtysów, natomiast decyzji odmownych w drugiej połowie 2023 roku było niemal 2,5 tysiąca. Celem nowelizacji jest przede wszystkim wyeliminowanie powodów, dla których część z tych osób nie otrzymuje świadczenia.
Dodatek emerytalny dla sołtysów został wprowadzony w 2023 roku, ale już na etapie prac i dyskusji nad tą ustawą, sygnalizowane były problemy, które w praktyce spowodowały, że część osób nie otrzymała świadczenia - bowiem ich kadencja skończyła się np. tydzień wcześniej i nie była spełniona przesłanka pełnych 8 lat. Jak wskazują autorzy zmian, praktyka dotycząca wyborów na sołtysa była taka, iż̇ gminy często w sposób nieuprawniony ogłaszały wybory na nową kadencję o kilka dni wcześniej i skracały formalnie sołtysom okres sprawowania funkcji, tym samym pozbawiając niektóre osoby prawa do świadczenia pieniężnego ze względu na niespełnienie wymogu 8 lat pełnienia funkcji sołtysa. Po zmianach takie osoby będą miały prawo do świadczenia.
Nowelizacja jest inicjatywą ustawodawczą Senatu, co oznacza, że przyjęta propozycja została skierowana do prac w Sejmie.
Oto przyczyny decyzji odmownych w sprawie przyznania świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (dane za III - IV kwartał 2023 roku):
- w związku z pełnieniem funkcji przez dwie kadencje, jednak krócej niż̇ 8 lat - 1208 decyzji;
- w związku z pełnieniem funkcji sołtysa wyłącznie na podst. przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy o samorządzie gminnym – 1246;
- w sumie były to 2 454 decyzje odmowne, wynika z danych KRUS. Według danych KRUS decyzje odmowne stanowią około 8 proc. ogólnej liczby przyznanych świadczeń́ z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.
Jak wskazują autorzy zmian zakładając, że liczba dodatkowych osób uprawnionych do świadczenia wyniesie około 3 tys., wydatki budżetu państwa z tytułu wypłaty omawianych świadczeń́ wzrosną̨ o około 12 mln zł. Wzrost liczby uprawnionych do świadczenia o każde 1000 osób spowoduje wzrost wydatków z tego tytułu o kolejne 4 mln zł.
Staż sprzed 1990 roku i 7 lat pełnienia funkcji sołtysa
Nowelizacja przepisów zmierza do poszerzenia kręgu beneficjentów ustawy o świadczeniu dla sołtysa poprzez modyfikację przesłanek, od spełnienia których uzależnione jest prawo do ubiegania się̨ o świadczenie pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.
Po pierwsze: uniezależnia możliwość́ uzyskania świadczenia od pełnienia funkcji sołtysa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym – tym samym prawo do ubiegania się̨ o świadczenie pieniężne uzyskają̨ sołtysi, którzy pełnili tą funkcję przed 27 maja 1990 roku, czyli przed wejściem w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Po drugie: skróceniu ulega wymagana liczba lat pełnienia funkcji sołtysa uprawniająca do uzyskania świadczenia pieniężnego – z 8 do 7 lat.
Po trzecie: rezygnuje z przesłanki kadencyjności, która prowadziła do faktycznego zróżnicowania wymagań́, które muszą spełnić́ osoby ubiegające się o świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa, ze względu na znacznie zróżnicowaną̨ długość́ kadencji w poszczególnych sołectwach.
Ponadto, według autorów zmian, analizując prawidłowość́ i skuteczność́ stosowania przepisów ustawy dostrzeżono konieczność wprowadzenia zmian ułatwiających przeprowadzenie postępowania dowodowego w sytuacji, gdy wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie dysponował danymi potwierdzającymi okres pełnienia przez wnioskodawcę̨ funkcji sołtysa, tym samym konieczne było uzyskanie oświadczeń́ od 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie gdy wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa potwierdzających tą okoliczność́.
Po zmianach wystarczy uzyskanie oświadczenia i potwierdzenia od 3 a nie 5 osób.
Prace legislacyjne w Sejmie
Senat w dniu 18 kwietnia 2024 roku podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Ustawa będzie teraz procedowana w Sejmie.
Należy podkreślić, że na etapie prac legislacyjnych treść nowelizacji przepisów może jeszcze ulec zmianie.