Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Mój bank moją twierdzą. Czy pieniądze na koncie są bezpieczne?

0
Podziel się:

Polskie banki są w bardzo dobrej kondycji. Bankowy Fundusz Gwarancyjny, który dodatkowo chroni pieniądze klientów, nie musiał ani razu interweniować w ciągu ostatnich 12 lat. Nikomu nie przyjdzie jednak do głowy, by zrezygnować z ochrony zapewnianej przez gwarancje tej instytucji. Pieniądze klientów polskich banków chronią nie tylko: wewnętrzne procedury bezpieczeństwa, nowoczesne systemy elektroniczne, stały monitoring Komisji Nadzoru Finansowego.

Mój bank moją twierdzą. Czy pieniądze na koncie są bezpieczne?

Polskie banki są w bardzo dobrej kondycji. Bankowy Fundusz Gwarancyjny, który dodatkowo chroni pieniądze klientów, nie musiał ani razu interweniować w ciągu ostatnich 12 lat. Nikomu nie przyjdzie jednak do głowy, by zrezygnować z ochrony zapewnianej przez gwarancje tej instytucji. Pieniądze klientów polskich banków chronią nie tylko:

  • wewnętrzne procedury bezpieczeństwa
  • nowoczesne systemy elektroniczne
  • stały monitoring Komisji Nadzoru Finansowego

Środki zgromadzone na rachunkach objęte są też gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Na czym polega ich działanie?
Gwarancje to dodatkowe zabezpieczenie, które podobnie jak kamizelki ratunkowe i maski tlenowe na pokładzie samolotu, używane są jedynie w wyjątkowych, niezwykle rzadko występujących sytuacjach. Ich obecność daje jednak pewność, że w przypadku zawirowań na rynkach finansowych, nasze pieniądze są bezpieczne.

Od 2002 roku - mimo kryzysowych wstrząsów na światowych rynkach - BFG nie był zmuszony do realizowania swoich gwarancji. To najlepszy dowód na to, że polski system bankowy jest w bardzo dobrej kondycji. Nikt jednak nie myśli o tym, by z gwarancji BFG zrezygnować. Podobnie jak nikt rozsądny nie apeluje o to, by usunąć kamizelki i maski z pokładów jumbo jetów. Świadomość istnienia gwarancji pozwala klientom banków i - od niedawna Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych (tzw. SKOK-ów) - mieć pewność, że w razie kłopotów banku odzyskają swoje pieniądze. A to w oczywisty sposób przekłada się na stabilność sektora bankowego.

Jakie gwarancje daje BFG?

Stuprocentową gwarancją objęte są środki w wysokości do równowartości 100 tysięcy euro. Gdyby doszło do upadłości banku, klienci odzyskają wszystkie pieniądze do tej kwoty. Oznacza to, że pełna gwarancja dotyczy ogromnej większości rachunków klientów polskich banków. Czyli wracając do lotniczej analogii, oznacza to, że szanse przeżycia mają wszyscy pasażerowie, a nie tylko Ci lecący klasą biznes.

Warto pamiętać

  • wysokość stuprocentowej gwarancji wynosi równowartość 100 tys. euro bez względu na to, czy klient ma je na jednym rachunku czy rozdzielone pomiędzy kilka rachunków w tym samym banku,
  • jeżeli rachunek jest wspólny – właścicielami są np. małżonkowie – osobna gwarancja dotyczy każdego z właścicieli (czyli maksymalnie mogliby odzyskać równowartość 200 tys. euro),
  • jeżeli klient miałby na koncie więcej niż równowartość 100 tysięcy euro, szansą na odzyskanie „górki” jest zgłoszenie swoich roszczeń do sędziego-komisarza nadzorującego podział majątku banku,
  • bez względu na to, czy klient ma w banku rachunek złotowy, czy walutowy wypłata następuje zawsze w złotych,
  • do obliczenia wartości euro w złotych przyjmuje się kurs średni NBP z dnia spełnienia warunku gwarancji, czyli z dnia wskazanego przez Komisję Nadzoru Finansowego, jako dzień zawieszenia działalności banku lub kasy.

Jak i kiedy wypłacane są pieniądze?

O tym kiedy i w jaki sposób wypłacane są pieniądze decyduje Fundusz. Podaje taką informację w prasie (ogłoszenie) i internecie (na stronie www.bfg.pl).
BFG - podobnie jak pilot starający się bezpiecznie uziemić maszynę - uruchamia awaryjne systemy dopiero wtedy, gdy zawiodły wszystkie standardowe elementy stojące na straży bezpieczeństwa pasażerów (setki systemów elektronicznych, dobrze wyszkolona załoga, kontrola na lądzie i w powietrzu), po to by Ci nie odczuli kryzysowej sytuacji.
Cała procedura wypłat środków gwarantowanych powinna się zakończyć w ciągu 20 dni roboczych od dnia spełnienia warunku gwarancji. Jeżeli nie jest to możliwe, KNF może wydłużyć ten czas o kolejne 10 dni.

eurobank
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)